Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief: kort, geschikt voor jonge kinderen, eenvoudige
spelregels
Negatief: redelijk hoge geluksfactor, de tegels zijn soms
te klein voor de figuren
Beoordeling
|
Atlantis
Naam: Atlantis
Uitgever:
Hasbro-Parker
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Ontwerper: J. en C. Courtland-Smith
Tijdsduur: ongeveer 30 minuten
Prijs: ongeveer 25 €
Het
mythische eiland Atlantis staat op het punt om in de zee te zinken.
Aan jou is het de taak om zo veel mogelijk Atlanten (inwoners van Atlantis)
in veiligheid te brengen. Degene die aan het eind de meeste Atlanten
op het vasteland heeft weten te krijgen, heeft gewonnen.
Voorbereidingen
Je begint met het opbouwen van het eiland op het bord. Het eiland bestaat
uit drie ringen. De binnenste ring is lichtbruin, de middelste groen,
en de buitenste grijs van kleur. De eilandstukken, waarmee je het eiland
opbouwt, hebben een van deze kleuren, en je zet ze willekeurig (maar
wel de goede kleur in de goede ring) op het bord. In elke windrichting
wordt één boot geplaatst. Elke speler krijgt vervolgens
nog 12 Atlanten. Alle andere stukken worden naast het bord geplaatst:
de overgebleven boten, dolfijnen, haaien, zeemonsters en octopussen.
Daarna wordt de startspeler gekozen, die begint met het plaatsen van
een Atlant op een van de eilandstukken. Met de klok mee zetten alle
spelers om beurten een Atlant op een eilandstuk, totdat iedereen zijn
Atlanten geplaatst heeft.
Spelverloop
Elke speler verricht een drietal handelingen in deze volgorde: actiepunten
inzetten, een eilandstuk weg nemen en dobbelen.
1) Actiepunten inzetten: de speler heeft drie actiepunten waarmee hij
zijn Atlanten en/of de boot kan verplaatsen. Elke stap is 1 actiepunt.
De regels daarbij zijn dat een Atlant die in de zee zwemt, zich maar
maximaal 1 hokje mag verplaatsen. Verder mag je alleen een boot verplaatsen
wanneer deze of leeg is, of je de meeste Atlanten in de boot hebt zitten,
of dat je met eenzelfde aantal Atlanten als je medespeler(s) in de boot
zit.
2) Een eilandstuk wegnemen: nadat je je 3 actiepunten hebt gebruikt,
moet je een eilandstuk wegnemen. Eerst de grijze ring, en pas wanneer
de grijze ring helemaal weg is, mag je een stuk uit de groene ring wegnemen.
Alle Atlanten die op het eilandstuk staan dat je wegneemt vallen in
het water. Vervolgens draai je het eilandstuk om en kijkt welk symbool
onderop staat: een boot, een octopus, een haai, het zeemonster, een
dolfijn of een draaikolk. Plaats het desbetreffende stuk op de watertegel
waar eerst het eilandstuk stond.
3) Dobbelen: daarna mag je de twee dobbelstenen gooien. Op de ene dobbelsteen
staat drie keer de dolfijn afgebeeld; de octopus, de haai en het zeemonster
ieder 1 keer. Op de andere dobbelsteen staan getallen die aangeven hoeveel
hokjes een figuur verplaatst moet worden: 1, 2, 3 of willekeurig aantal
plaatsen.
Figuren
De zeebewoners (haaien, dolfijnen, octopussen en zeemonsters) kunnen
de Atlanten, die de zee doorkruisen, dwarszitten of helpen. Zo beschermt
de dolfijn een zwemmer voor haaien en zeemonsters. De haaien eten zwemmende
Atlanten op (en die worden van het bord verwijdert). Zeemonsters verslinden
zowel Atlanten als ook volle en lege zeeschepen. Octopussen vallen enkel
volle boten aan, en de Atlanten vallen in het water en de boot zinkt
als de octopus aanvalt.
Als er een draaikolk verschijnt op de onderkant van een van de weggenomen
eilandstukken, dan vernietigt die alles wat zich op de aangrenzende
vakjes bevindt (zelfs andere eilandstukken!)
Mening
Moelijkheidsgraad
Simpel spelletje, ook met wat oudere kinderen te spelen. Leuke mengeling
van tactiek en geluk, waarbij de geluksfactor net iets meer overheerst.
Speelplezier
Een spel waarin je je medespelers behoorlijk kunt dwarsliggen. Ondanks
de geluksfactor is er toch met tactiek nog het een en ander te doen.
Een familiespel.
Design en functionaliteit
Hier heb ik toch het een en ander op te merken. Het begint bij het uit
de mallen halen van de plastic speelfiguren. Dit gaat redelijk moeizaam.
En als je dan denkt klaar te zijn, moet de vijl of het hobbymes te voorschijn
gehaald worden, want de onderkant van een aantal figuren moet bijgevijld
(anders blijven ze niet rechtop staan) en de zijkant van de eilandstukken
moet ook ontdaan worden van de plastic puntjes die er nog opzitten omdat
je ze niet meteen helemaal egaal uit de mallen kunt halen. Haal je die
er niet af, dan passen de eilandstukken niet netjes tegen elkaar aan.
Verder dan nog een opmerking over de grootte van de figuren: de octopus
past maar net op een zeetegel. Als daar ook nog drie bootdrenkelingen
bijmoeten, dan is de tegel te klein. De tegels zijn dus wat aan de kleine
kant voor de redelijk grote figuren.
EINDBEOORDELING:
|