[ Speljournaal ]
 Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon

Index spelbeschrijvingen

Samenvattend
Positief: kort, geschikt voor jonge kinderen, eenvoudige spelregels
Negatief: redelijk hoge geluksfactor, de tegels zijn soms te klein voor de figuren

Beoordeling

 

Atlantis

Naam: Atlantis
Uitgever: Hasbro-Parker
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Ontwerper: J. en C. Courtland-Smith
Tijdsduur: ongeveer 30 minuten
Prijs: ongeveer 25 €

Het mythische eiland Atlantis staat op het punt om in de zee te zinken. Aan jou is het de taak om zo veel mogelijk Atlanten (inwoners van Atlantis) in veiligheid te brengen. Degene die aan het eind de meeste Atlanten op het vasteland heeft weten te krijgen, heeft gewonnen.

Voorbereidingen
Je begint met het opbouwen van het eiland op het bord. Het eiland bestaat uit drie ringen. De binnenste ring is lichtbruin, de middelste groen, en de buitenste grijs van kleur. De eilandstukken, waarmee je het eiland opbouwt, hebben een van deze kleuren, en je zet ze willekeurig (maar wel de goede kleur in de goede ring) op het bord. In elke windrichting wordt één boot geplaatst. Elke speler krijgt vervolgens nog 12 Atlanten. Alle andere stukken worden naast het bord geplaatst: de overgebleven boten, dolfijnen, haaien, zeemonsters en octopussen. Daarna wordt de startspeler gekozen, die begint met het plaatsen van een Atlant op een van de eilandstukken. Met de klok mee zetten alle spelers om beurten een Atlant op een eilandstuk, totdat iedereen zijn Atlanten geplaatst heeft.

[ Atlantis ]

Spelverloop
Elke speler verricht een drietal handelingen in deze volgorde: actiepunten inzetten, een eilandstuk weg nemen en dobbelen.
1) Actiepunten inzetten: de speler heeft drie actiepunten waarmee hij zijn Atlanten en/of de boot kan verplaatsen. Elke stap is 1 actiepunt. De regels daarbij zijn dat een Atlant die in de zee zwemt, zich maar maximaal 1 hokje mag verplaatsen. Verder mag je alleen een boot verplaatsen wanneer deze of leeg is, of je de meeste Atlanten in de boot hebt zitten, of dat je met eenzelfde aantal Atlanten als je medespeler(s) in de boot zit.
2) Een eilandstuk wegnemen: nadat je je 3 actiepunten hebt gebruikt, moet je een eilandstuk wegnemen. Eerst de grijze ring, en pas wanneer de grijze ring helemaal weg is, mag je een stuk uit de groene ring wegnemen. Alle Atlanten die op het eilandstuk staan dat je wegneemt vallen in het water. Vervolgens draai je het eilandstuk om en kijkt welk symbool onderop staat: een boot, een octopus, een haai, het zeemonster, een dolfijn of een draaikolk. Plaats het desbetreffende stuk op de watertegel waar eerst het eilandstuk stond.
3) Dobbelen: daarna mag je de twee dobbelstenen gooien. Op de ene dobbelsteen staat drie keer de dolfijn afgebeeld; de octopus, de haai en het zeemonster ieder 1 keer. Op de andere dobbelsteen staan getallen die aangeven hoeveel hokjes een figuur verplaatst moet worden: 1, 2, 3 of willekeurig aantal plaatsen.

Figuren
De zeebewoners (haaien, dolfijnen, octopussen en zeemonsters) kunnen de Atlanten, die de zee doorkruisen, dwarszitten of helpen. Zo beschermt de dolfijn een zwemmer voor haaien en zeemonsters. De haaien eten zwemmende Atlanten op (en die worden van het bord verwijdert). Zeemonsters verslinden zowel Atlanten als ook volle en lege zeeschepen. Octopussen vallen enkel volle boten aan, en de Atlanten vallen in het water en de boot zinkt als de octopus aanvalt.
Als er een draaikolk verschijnt op de onderkant van een van de weggenomen eilandstukken, dan vernietigt die alles wat zich op de aangrenzende vakjes bevindt (zelfs andere eilandstukken!)


Mening

Moelijkheidsgraad
Simpel spelletje, ook met wat oudere kinderen te spelen. Leuke mengeling van tactiek en geluk, waarbij de geluksfactor net iets meer overheerst.

Speelplezier
Een spel waarin je je medespelers behoorlijk kunt dwarsliggen. Ondanks de geluksfactor is er toch met tactiek nog het een en ander te doen. Een familiespel.

Design en functionaliteit
Hier heb ik toch het een en ander op te merken. Het begint bij het uit de mallen halen van de plastic speelfiguren. Dit gaat redelijk moeizaam. En als je dan denkt klaar te zijn, moet de vijl of het hobbymes te voorschijn gehaald worden, want de onderkant van een aantal figuren moet bijgevijld (anders blijven ze niet rechtop staan) en de zijkant van de eilandstukken moet ook ontdaan worden van de plastic puntjes die er nog opzitten omdat je ze niet meteen helemaal egaal uit de mallen kunt halen. Haal je die er niet af, dan passen de eilandstukken niet netjes tegen elkaar aan.
Verder dan nog een opmerking over de grootte van de figuren: de octopus past maar net op een zeetegel. Als daar ook nog drie bootdrenkelingen bijmoeten, dan is de tegel te klein. De tegels zijn dus wat aan de kleine kant voor de redelijk grote figuren.

[Atlantis ]

EINDBEOORDELING: