Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
spannend race- en bouwspel, dat gewoon soepel loopt
Negatief: de spelregels zijn op sommige punten misschien
wat onduidelijk of onlogisch
Beoordeling
    
Relevante links
Building
strategy analysis
|
Attika
![[ Attika]](../images/spellen/attika1.jpg) |
Naam:
Attika
Uitgever:
Hans im
Glück (/ 999
Games ?)
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Marcel-André Casasola Merkle
Tijdsduur: ongeveer 60 minuten
Prijs: ongeveer 30 € |
In Attika
moeten de spelers proberen om Sparta, Korinthe, Thebe of Athene tot
de meest succesvolle stad te maken op het Griekse schiereiland. De speler
die als eerste twee tempels weet te verbinden, of die als eerste al
zijn 30 gebouwen weet te bouwen, mag zich winnaar noemen.
Spelopzet
Het (variabele) bord wordt neergelegd. Hoe de lay out eruit moet zien
bij een verschillend aantal spelers staat in de handleiding beschreven.
De overige landtegels worden gedekt naast het bord neergelegd. Bij een
3-persoonsspel worden minder landtegels neergelegd dan bij een 4-persoonsspel.
Ook zijn er met 3 spelers bijvoorbeeld 3 tempels, en met 3 spelers 4.
Iedere speler kiest een kleur. In die kleur krijgt hij 30 gebouwen,
waarvan 6 hoofdgebouwen en 24 nevengebouwen. De hoofdgebouwen worden
geschud en verdekt in één stapel neergelegd, en de overige
24 gebouwen worden ook geschud, en gedekt over 3 gelijke stapels verdeeld.
De speler krijgt ook een overzichtskaart, waarop al deze gebouwen nog
eens staan afgebeeld. Hij trekt van elk van de gedekte stapels een tegel,
en legt die neer op de overzichtskaart. Als laatste mag elke speler
nog grondstofkaarten trekken, die geschud en gedekt op tafel liggen.
De eerste speler krijgt 4 grondstofkaarten, de tweede 5, enz.
Spelverloop
De speler die aan de beurt is kan kiezen uit drie mogelijkheden:
1. 3 x een gebouw bouwen uit de voorraad
De overzichtskaart geeft aan welke gebouwen een speler in voorraad heeft.
Uit deze voorraad mag een speler 3 gebouwen bouwen, mits hij genoeg
grondstoffen daarvoor heeft. Op het gebouwenkaartje staat aangegeven
welke grondstoffen nodig zijn. Bij het bepalen of een speler genoeg
grondstoffen heeft, zijn zowel de kaarten in de hand als ook de grondstoffen
die op het spelbord staan aangegeven belangrijk. Wanneer een speler
aangrenzend aan of op grondstoffen bouwt, dan tellen deze grondstoffen
mee. Alles wat een speler tekort komt, zal uit z'n hand moeten komen.
2. 2 x een gebouwentegel trekken van een willekeurige
gedekte eigen gebouwenstapel en die bouwen of in voorraad leggen
Een speler mag 2 maal een gebouwentegel trekken. Na elke getrokken tegel
mag de speler zelf bepalen of hij die opspaart om later te bouwen (en
dus de tegel in voorraad legt), of om het gebouw meteen te bouwen. Daarvoor
zijn weer de gebruikelijke grondstoffen nodig. Deze regel is overigens
in de spelregels nogal verwarrend beschreven, want daarin lijkt het
net alsof je de net getrokken tegels toch niet meteen mag bouwen. Dit
is echter wel het geval.
3. 3 x een grondstofkaart pakken
Een speler mag 3 grondstofkaarten pakken.
Overigens is het
ook toegestaan om grondstofkaarten te pakken om je beurt af te maken.
Wat ik daarmee bedoel: je mag bijvoorbeeld 1 gebouw bouwen, en dan vervolgens
2 grondstofkaarten pakken, of 2 gebouwen bouwen, en dan nog 1 grondstofkaart
pakken om de beurt vol te maken. Of 1 gebouwentegel trekken, en dan
nog 1 grondstofkaart pakken. Grondstofkaarten pakken mag alleen als
je daarna niks meer bouwt of een tegel trekt. Let op! Je mag NIET in
een zelfde beurt gebouwen uit je voorraad bouwen én een gebouwentegel
trekken.
Logische volgorde
Verder is het begrip 'logische volgorde' van belang in het spel. De
overzichtskaart met de voorraad is schematisch, en er staan pijlen op.
Als je een basisgebouw hebt gebouwd (de gebouwen met het zwarte symbool
op de achterkant), mag je de nevengebouwen (de gebouwen met een wit
symbool op de achterkant) waarnaar de pijl verwijst helemaal gratis
bouwen, mits je deze aan het basisgebouw aanbouwt. Ze kosten dus geen
grondstoffen, als je ze in de juiste volgorde bouwt. Bouw je bijvoorbeeld
de 'Brunnen' ('Bron'), dan mag je gratis het 'Kornfeld' ('Korenveld')
aanleggen. Mits het 'Kornfeld' maar tegen de 'Brunnen' aanligt. Maar
als je eerst het 'Kornfeld' bouwt, kost het weer wel grondstoffen om
de 'Brunnen' te bouwen, zelfs als je die naast het 'Kornfeld' aanlegt.
Hetzelfde geldt vervolgens weer voor de 'Mühle' ('Molen'). Die
mag je weer gratis tegen het 'Kornfeld' aanleggen. Aan de 'Festung'
('Vesting') mag je bijvoorbeeld gratis een 'Turm' ('Toren') en nog een
'Turm' aanleggen. Elke 'Turm' geldt wel als een apart gebouw Wanneer
je je acties uitvoert. Maar zolang je een 'Turm' maar aanlegt aan de
'Festung' is het gratis. En zo werkt het met alle gebouwenketens op
de overzichts- en voorraadkaart.

Amforen
Wanneer een speler een complete keten gebouwen op het bord heeft liggen
(dit hoeft niet per sé in de juiste volgorde te liggen!), (bijvoorbeeld
'Steinbruch' ('Steengroeve'), 'Festung' ('Vesting') en 2 gebouwen 'Turm'
('Toren')), dan krijgt hij daarvoor éénmalig 1 amfoor
(Griekse kruik). Die geldt als joker, en mag op een willekeurig moment
tijdens je beurt ingezet worden voor een extra actie. Dus bijvoorbeeld
4 gebouwen bouwen in plaats van maar 3, of 3 gebouwenkaarten trekken,
in plaats van maar 2, of 2 gebouwen bouwen en 2 grondstofkaarten trekken
etc.
Landtegels aanleggen
Wanneer het laatste gebouw van één van de 4 gebouwenstapels
wordt getrokken, dan mag de speler een nieuwe landtegel trekken, en
die aan het bord aanleggen. Deze tegel moet in ieder geval het bestaande
spelbord raken met één zijde, én er mag niks overlappen.
Op die manier ontstaat nieuw land, met daarop weer nieuwe grondstoffen.
Een speler krijgt dus theoretisch 4 maal de kans om een nieuwe landtegel
aan te leggen.
Einde van het
spel
Het spel is ten einde wanneer of één van de spelers twee
tempels heeft verbonden met z'n eigen gebouwen (zijn kleur gebouwen
loopt dus ononderbroken van tempel naar tempel), of als één
van de spelers al zijn 30 gebouwen als eerste heeft weten te bouwen.
Het spel is dan meteen afgelopen. Puntentelling is er verder niet. Je
wint, of je verliest.
Mening
Moelijkheidsgraad
De regels zijn op zich niet zo heel ingewikkeld. Toch heb ik de indruk
dat de handleiding wat zinnen bevat die tegenstrijdig lijken, en waar
sommige spelers al eens over gestruikeld zijn. Zo staat er bijvoorbeeld
dat je in een beurt een tegel mag trekken, en dat als je voldoende grondstoffen
hebt, deze meteen mag bouwen. Een paar regels verder staat dat je de
acties 'bouwen' en 'tegel trekken' niet in een zelfde beurt mag uitvoeren.
Regeltechnisch klopt dit ook, omdat in de spelregels 'bouwen' gelijk
staat aan 'een tegel uit je voorraad pakken, grondstoffen betalen en
op het bord neerleggen'. Toch bouw je, gevoelsmatig gezien, ook iets
als je een tegel trekt, grondstoffen betaalt, en de tegel op het bord
neerlegt. Een definitiekwestie dus. Een dergelijke afwijkende definitie
van 'bouwen' kan onlogisch lijken en de nodige vraagtekens oproepen
of verwarring scheppen. En zo zijn er nog wat van die dingetjes. Ben
hierop dus bedacht als je de doos openmaakt en het spel voor de eerste
keer gaat spelen. Of beter nog: speel het de eerste keer met iemand
die het spel kent. Verder denk ik ook dat je het spel zeker een keer
of drie moet spelen voordat het kwartje valt. De spelregels schat ik
verder iets ingewikkelder in dan Carcassonne bijvoorbeeld.
Speelplezier
Wat mij betreft is dit spel een absolute topper. Wat maakt dit spel
nu zo aantrekkelijk? Het is een spannend race- en bouwspel, waarbij
iedereen zo snel mogelijk tempels probeert te verbinden of 30 gebouwen
probeert te bouwen. Daarbij kun je je tegenstanders dwarsbomen door
ze af te blokken op hun weg van tempel naar tempel. Of je kunt de plekken
waar iemand een gratis gebouw zou kunnen bouwen voor z'n neus dichtzetten
door op die plek een eigen goedkoop gebouw te bouwen, en diegene daarmee
ook een amfoor door de neus boren. Die goedkope gebouwen zitten vooral
in de grootste gebouwenketen, en zijn ook voor dit soort offensieve
acties bedoeld. De kans is bijzonder klein dat je deze keten ooit helemaal
afbouwt, dus kun je hem net zo goed opbreken. Met de kleine gebouwenketens
(2 gebouwen en 3 gebouwen lang) kun je je weer goed ingraven rond een
tempel, en zijn derhalve wat meer defensief. Wat de gebouwenstrategie
betreft: er is een uitstekende 'strategy
guide' (in het Engels) gepubliceerd. Ook als je niet zo geïnteresseerd
bent in dergelijke diepgaande analyses is het spel aantrekkelijk. En
dat maakt het spel nu juist zo'n topper, in mijn ogen. Je kunt het op
een luchtige manier spelen en benaderen, maar heeft toch genoeg diepgang
voor de meer doorgewinterde speler. En het spel loopt gewoon soepel
(mits de spelregels volledig duidelijk zijn).
Kortom: spanning
en interactie (en bovendien een tikkeltje verslavend vind ik).
Nog een afsluitende opmerking: op de doos staat dat het voor 2-4 spelers
is, maar persoonlijk vind ik het spel met 2 personen toch minder interessant.
Design en functionaliteit
Prima graphics, met goed herkenbare iconen voor de grondstoffen, wat
het spel overzichtelijk maakt. Degelijk materiaal.
EINDBEOORDELING:
    
|