Big City
|
Naam:
Big City
Uitgever:
Goldsieber
/ 999 Games
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Franz-Benno Delonge
Tijdsduur: ongeveer 45-75 minuten
Prijs: ongeveer 23 €
|
In Big City
gaan spelers proberen zoveel mogelijk punten te verdienen met de bouw
van een stad, en het plaatsen van gebouwen. De score wordt met een scorepion
bijgehouden op het scorebord. Diegene die aan het eind de meeste punten
heeft, heeft gewonnen.
Het speelbord bestaat
uit percelen, die tijdens het spel aan elkaar gelegd worden. Er is een
plattegrond waarop alle percelen met een '1' beginnen (11 t/m 19), een
plattegrond met percelen die met een '2' beginnen (21 t/m 28), enz.
Tot aan een kaart met daarop de percelen 81 t/m 88. Er zijn plattegronden
die 3 x 3 groot zijn, en percelen die 2 x 4 groot zijn. De percelen
hebben dus niet allemaal dezelfde vorm.
Daarnaast zitten
er gebouwen en tramlijnen in de doos, en perceelkaartjes.
Beginopstelling
Iedere speler kiest een kleur en zet de desbetreffende pion op '0' op
het scorebord. De perceelkaartjes worden gesorteerd op begincijfer,
en elke stapel wordt afzonderlijk geschud en met de achterkant bovenop
op tafel gelegd. Elke speler pakt nu van de eerste 5 stapels elk 1 kaart.
Met 5 spelers wordt er ook van de zesde stapel een kaartje getrokken.
De plattegrond waarop de percelen 11 t/m 19 staan wordt in het midden
van de tafel gelegd.
In de eerste ronde
neemt elke speler een plattegrond, en legt die aan aan een plattegrond
die al op tafel ligt. Regel is dat minimaal 2 percelen elkaar moeten
raken.
Percelen die niet
omsloten zijn door andere percelen liggen in de zogenaamde buitenwijken
(zie afbeelding; perceel 16, 14 en 28 bijvoorbeeld) en percelen die
omsloten zijn door andere percelen vormen de binnenstad (zie afbeelding;
percelen 26, 12 en 15).
Een speler mag per
beurt 1 actie kiezen:
1) Een gebouw of
voorziening plaatsen
Een gebouw of voorziening plaatsen mag je alleen als je perceelkaartjes
uitspeelt. Op een overzichtskaart, die elke speler ontvangt, staat aangegeven
hoeveel punten je kunt krijgen voor het bouwen. Zo leveren woonhuizen
die zich over twee percelen verspreiden 6 punten op. Liggen ze ook nog
eens aan de stadsrand, dan levert dat nog een punt extra op. Ligt er
ook nog een park naast, dan levert het nogmaals een extra punt op. Een
volledig puntenschema staat dus op het overzichtsblad. Je mag alleen
bouwen op de perceelkaartjes die je uitspeelt. Wil je een groot gebouw
plaatsen dat zich uitstrekt over meerdere percelen, dan zul je de kaartjes
van al deze percelen moeten uitspelen. Wanneer een speler z'n perceelkaarten
heeft gespeeld, dan wordt de score bijgewerkt, en mag de speler weer
aanvullen tot 5 kaarten. Er mag van elke stapel getrokken worden, maar
nooit meer dan 2 van dezelfde wijk.
2) Een speler mag er voor kiezen om de trambaan uit te breiden. Sommige
gebouwen en voorzieningen krijgen maar liefst een dubbel puntenaantal
wanneer er iets langs gebouwd wordt. Een trambaan mag pas worden aangelegd
als het raadhuis is gebouwd. De speler die start met het aanleggen van
de trambaan mag maar 1 trambaanstuk neerleggen. Elke volgende speler
mag er 1 of 2 aanleggen. Voorwaarde is wel dat deze stukken aan de bestaande
trambaan wordt aangelegd, en dat de trambaan geen kruisingen mag hebben.
3) Een speler mag er ook voor kiezen om een nieuwe plattegrond van een
wijk aan te leggen, mits die er nog zijn. Hiervoor gelden dezelfde regels
als in de allereerste ronde.
4) Een speler mag kaarten ruilen, en wel zoveel als hij wil. De afgelegde
kaarten worden onder de juiste kaartjes geschoven (percelen die beginnen
met '1' onder 1 enz.). Ook hier geldt weer: maximaal mogen er maar 2
perceelkaartjes van eenzelfde wijk worden getrokken.
5) Een speler mag passen en doet een ronde helemaal niks.
Het spel eindigt
wanneer alle stadswijken zijn aangelegd en alle percelen bebouwd zijn,
of spelers hebben 2 ronden lang alleen nog maar kaarten geruild of gepast.
Mening
Moelijkheidsgraad
Niet moeilijk, maar het kost even tijd om erin te komen, omdat er zoveel
bouwregels zijn.
Speelplezier
Een leuk spel voor tussendoor. Hoe meer mensen er meespelen, hoe minder
je kunt plannen, omdat er altijd wel iemand is die je plannen in de
war schopt. Met z'n tweeën wordt het spel wat tactischer, en persoonlijk
vind ik Big City juist dan op z'n leukst.
Design en functionaliteit
Prima en degelijk materiaal. Wel is wat omslachtig om telkens de gebouwen
terug in de plastic houders te stoppen; de plastic houders hebben wij
er dan ook uitgehaald.
EINDBEOORDELING:
|