Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
simpele regels, familiespel, geluksfactor niet echt storend
Negatief: geluksfactor vanwege het blind trekken van kaartjes
Beoordeling
  
Relevante links
Officiële
Carcassonne pagina (Duitstalig)
Carcassonne
varianten (Duitstalig)
Nederlandstalig
Carcassonne site
|
Carcassonne
 |
Naam:
Carcassonne
Uitgever:
Hans
im Glück / 999
Games
Aantal spelers: 2-5 (2-6 met uitbreiding)
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Klaus-Jürgen Wrede
Tijdsduur: ongeveer 30-45 minuten
Prijs: ongeveer 19 € (de grotere uitbreidingen ongeveer 12
€)
|
In Carcassonne
bouw je een land door middel van het aanleggen van landtegels. De belangrijkste
elementen op de tegels zijn gras (weide), stadsdelen, wegen en kloosters.
Op 1 tegel kunnen meerdere van deze elementen aanwezig zijn. Daarnaast
heeft elke speler horigen, die hij naar believen in kan zetten als boeren
(op het gras), ridders (op de stadsdelen), monniken (op de kloosters)
of struikrovers (op de weg).
Elke beurt neemt
een speler van de gedekte stapel met tegels 1 tegel, en legt die aan.
Vervolgens mag hij (alleen op de zojuist aangelegde tegel) een horige
plaatsen. De boeren worden op het weidegedeelte gezet, de struikrover
op de weg, een monnik op een klooster, of een ridder in een stadsdeel.
De puntentelling loopt gedurende het hele spel door, en aan het eind
van het spel is er een eindtelling.
De puntenverdeling
gedurende het spel is als volgt:
- voor elke
afgesloten weg (van kruising/splitsing naar kruising/splitsing) ontvangt
de speler met een struikrover op die weg evenveel punten als het aantal
tegels waaruit de weg bestaat.
- voor elk afgebouwd
klooster (het klooster is geheel omgeven door tegels) 9 punten
- voor elke afgebouwde stad 2 punten voor elke tegel waaruit de stad
bestaat, met 2 bonuspunten voor een stadsdeel met stadswapen
De eindpuntentelling:
- voor elk wegdeel van een niet afgebouwde weg 1 punt voor de speler
met een struikrover op die weg
- voor elke tegel waarmee het niet afgebouwde klooster is omgeven krijgt
de speler met de monnik op dat klooster 1 punt
- voor elke niet afgebouwd stadsdeel 1 punt, met 1 bonuspunt voor een
stadswapen
- voor elke afgebouwde stad op de weide waarop een speler een boer heeft
staan, krijgt die speler 4 punten. In een latere herdruk is dit puntenaantal
teruggebracht tot 3.

Horigen kunnen gedurende
het spel teruggenomen worden, als een stad, een weg of een klooster
is afgebouwd. De horige kan dan opnieuw ingezet worden. Daarnaast mag
er geen horige ingezet worden als boer op een weide waar al een boer
staat, of op een weg waarop zich al een struikrover bevindt, etc. Je
kunt er bijvoorbeeld wel voor zorgen dat bijvoorbeeld 2 weides verbonden
worden, zodat er meerdere boeren op 1 weide staan. Bij de eindtelling
krijgt de speler met de meeste boeren op de weide de punten voor elke
afgebouwde stad.
Edities en veranderde/afwijkende
regels
Oudere edities hebben op sommige punten iets andere regels dan de nieuwere
herdukken. Eentje is hierboven al genoemd: 3 punten voor een afgebouwde
stad in een weiland in plaats van 4. Een andere regel die in de loop
der tijd veranderd is, is de regel dat een kleine afgebouwde stad van
2 tegels groot maar 2 punten oplevert in plaats van 4. In latere regels
is die uitzondering weggelaten omwille van de eenvoud. Een andere regel
die aangepast is, is de boerenregel dat per stad gekeken werd wie de
meerderheid van de boeren aangrenzend aan de stad had, en dan de punten
werden geteld. Je gaat dus elke stad afzonderlijk af. Later is dat veranderd,
en wordt er gekeken naar elke boer afzonderlijk. De afgebouwde steden
die hij verzorgt worden geteld. Dat betekent dus, dat het kan voorkomen
dat een stad 2 of zelfs 3 maal punten kan opleveren, afhankelijk van
de verdeling van de weilanden er rondom heen. Het maakt het tellen een
stuk gemakkelijker. Het is dus zaak om met onbekende spelers eerst even
deze regels door te nemen, en van te voren te besluiten welke regels
er gebruikt worden.
Uitbreiding
De Rivier
Tijdens het Spellenspektakel 2002 werd gratis (!) een uitbreiding
voor Carcassonne weggegeven met de naam De Rivier. De uitbreiding
bestaat uit 12 nieuwe tegeltjes, met op elke tegel een stukje rivier.
Die tegels worden om beurten door de spelers als eerste gelegd (met
de mogelijkheid horigen in te zetten); pas daarna komen de 'normale'
tegels. Een grappige uitbreiding, waardoor je het spel net even
anders kunt starten. Het geeft iets meer afwisseling. Later is deze
kleine uitbreiding standaard opgenomen in het basisspel en is niet
meer als losse uitbreiding te koop. |
![[ Carcassonne ]](../images/spellen/carcassonne2.jpg) |
Uitbreiding Die
Erweiterung (De Uitbreiding)
Deze uitbreiding is de eerste grotere uitbreiding die uitkwam in 2002
en hij kost zo'n € 12. Deze uitbreiding wordt ook wel eens Herbergen
& Kathedralen genoemd. De Uitbreiding maakt het spel
beduidend anders. Meer nog, dan De Rivier. In de uitbreiding zitten
18 nieuwe landschapskaartjes, puntenkaarten, een extra kleur (grijs)
zodat je het spel met 6 mensen kunt spelen, en voor elke kleur een extra
grote horige, die telt als 2 horigen. Meest opvallend aan de nieuwe
landschapskaarten zijn de twee kathedraalkaartjes. Die kun je in een
stad leggen, zodat de waarde van elke stadstegel niet 2, maar 3 punten
is. Mits je de stad af weet te bouwen. Want als je de stad met de kathedraal
aan het eind van het spel niet afgebouwd hebt, dan krijg je helemaal
geen punten! Iets dergelijks geldt ook voor de tegels waarop een klein
meertje met herberg staat afgebeeld. De straat waaraan deze herberg
ligt, is dubbel zoveel punten waard, mits je de straat weet af te bouwen
(en er een struikrover op hebt staan, uiteraard) voor het einde van
het spel. Is de straat niet af, dan ontvang je geen punten.
![[ Carcassonne ]](../images/spellen/carcassonne3.jpg)
Uitbreiding Kooplieden
en Bouwmeesters
De tweede grotere uitbreiding die begin 2003 uitkwam. 24 nieuwe tegels,
plus in elke kleur (6 kleuren zodat hij ook met De Uitbreiding
te spelen is) een bouwmeester en een varkentje. Ook zit er een stoffen
zakje bij waar je alle tegels in kunt doen. Wel handig, aangezien de
achterkanten van de tegels uit het basisspel en de uitbreidingen kleurverschil
vertonen.
Het overgrote deel van de nieuwe tegels bestaat uit stadstegels met
daarop grondstoffen afgebeeld. Er zijn drie soorten grondstoffen (bier,
graan en doek) en elke keer krijgt diegene die een stad afbouwt de grondstoffen
die in de stad afgebeeld staan. Voor elke grondstof waarin je aan het
eind van het spel de meerderheid bezit krijg je 10 punten extra.
De bouwmeesterpion kun je op een weg of in een stad inzetten. Voorwaarde
is dat je er al een eigen gewone horige in hebt staan. Op het moment
dat je een stad met bouwmeester (en pion) uitbreidt, mag je nog een
extra tegel pakken. Kun je die ook aanleggen aan die stad, dan krijg
je niet een tweede keer een extra tegel. Wel als je in je volgende beurt
weer een tegel trekt en die aan je stad aanlegt.
Het varkentje verhoogt de punten die je voor een afgemaakte stad in
een weiland krijgt met 1. Dat geldt alleen voor het weiland waar het
varkentje in geplaatst is.
Uitbreiding Koning
& Verkenner
Deze tweede kleine uitbreiding werd tijdens spellenbeurs Spiel in Essen
(Duitsland) gratis uitgedeeld. Ook wie kaartjes voor het Spellenspektakel
in de voorverkoop had gekocht, kon hem gratis op de beurs afhalen. Een
kleine hoeveelheid is op dit moment (december 2003) aan winkels uitgeleverd,
en kost rond de 3 €. Hoe lang deze in de reguliere verkoopkanalen
te krijgen zal zijn is onbekend. De mini-uitbreiding is 12 tegels groot.
5 tegels voor Carcassonne: Jagers & Verzamelaars (oranje
doos; geen uitbreiding op Carcassonne, en dus speelbaar zonder) en 7
tegels voor Carcassonne. Gezien dit een bespreking is van Carcassonne,
en niet Carcassonne: Jagers & Verzamelaars, worden hier alleen
de 7 tegels beschreven. 5 van de 7 tegels zijn tegels die gewoon getrokken
kunnen worden. 4 daarvan zien er apart uit. Zo is er een tegel met daarop
een stukje stad én een klooster.


Verder zijn er twee
tegels die opzij gelegd worden. Het zijn de Koning en de Roofridder.
De speler dia als eerste zijn stad afbouwt, krijgt het tegeltje met
de Koning erop. Als er later een speler een grotere stad (lees: 'groter'
qua oppervlakte, en niet 'groter' op basis van punten die de stad oplevert)
weet te bouwen, dan verhuist de tegel naar deze speler. Wie aan het
eind van het spel de Koning in bezit heeft, krijgt nog eens 1 punt extra
voor elke afgebouwde stad (in het hele spel). Iets dergelijks geldt
voor de Roofridder. De speler die de eerste weg afbouwt, krijgt de roofridder,
en een speler die later een langere weg afbouwt, neemt hem over. Wie
aan het eind van het spel de Roofridder in bezit heeft, krijgt voor
elke afgebouwde weg 1 punt extra.
Mening
Moelijkheidsgraad
De regels zijn eenvoudig, en dat maakt het een luchtig spel.
Speelplezier
Een luchtig en vlot te spelen spel, met een behoorlijke geluksfactor,
die 'm zit in het omdraaien van landtegels van een afgedekte stapel.
Toch vind ik de impact daarvan op het spel wel meevallen. Je kunt, ook
met willekeurige tegels, nog een heleboel kanten op. In ieder geval
stoort die geluksfactor me niet. Een hardstikke leuk spel, en beslist
een aanrader voor spelers die niet bekend zijn met dergelijke spellen.
Mocht je een pittiger spel zoeken, probeer dan Conquistador.
Met de uitbreidingen wordt het spel anders. Je moet, met Die Erweiterung,
gaan gokken: zal ik de stad met de kathedraal kunnen afbouwen, en steek
ik daar energie in? Of ga ik toch voor de kleinere steden? Hetzelfde
geldt voor straten die voorzien zijn van een herberg.
Zelf vind ik de uitbreiding Kooplieden & Bouwmeesters geslaagder
dan de andere uitbreidingen. De Rivier voegt niet echt veel toe,
en de radicale kathedralen uit De Uitbreiding maken dat de punten
nog wel eens vreselijk uiteenlopen. Heb je een beetje geluk met trekken,
dan scoor je erg hoog, en dat is vaak door medespelers niet meer in
te halen. Kooplieden & Bouwmeesters vind ik wat dat betreft
wat gebalanceerder.
Design en functionaliteit
Degelijk en compact. Eigenlijk net te groot om mee te nemen op vakantie,
jammer genoeg. Verder zit er een kleurverschil in de achterkanten van
het basisspel Carcasonne en Die Erweiterung. We hebben
dat opgelost door alle tegels in een tonnetje te gooien, zodat er echt
blind getrokken kan worden. Je zou er ook een zakje voor kunnen nemen,
of Kooplieden & Bouwmeesters kunnen kopen, waar standaard
een stoffen zakje meegeleverd wordt.
EINDBEOORDELING:
   
|