Chicago Express
![[ Chicago Express ]](../images/spellen/chicagoexpress1.jpg) |
Naam:
Chicago Express
Uitgever:
Queen
Games
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Ontwerper: Harry Wu
Tijdsduur: ongeveer 60 minuten
Prijs: ongeveer 35 €
Reprint
van de gelimiteerde uitgave Wabash Canonball (Winsome Games) |
In Chicago Express
moeten de spelers proberen om zoveel mogelijk geld te verdienen
met aandelen in spoorwegmaatschappijen. Je koopt aandelen en probeert
die aandelen in waarde te laten stijgen door spoorwegen uit te breiden
en gebieden te ontwikkelen.
Spelopzet
De startopstelling ziet er als volgt uit (gekopiëerd uit de NL
spelregels die op de site van Queen Games te downloaden zijn):
De bordjes van de
4 spoorwegmaatschappijen worden naast het bord gelegd. Daarop komen
de aandelen van de maatschappijen te liggen en ook de voorraad locomotieven.
Daarnaast is er op die bordjes ruimte voor geld dat de maatschappij
ontvangt als een speler een aandeel koopt. Met dat geld kan het wegennet
uitgebreid worden. Op het speelbord zelf is er nog een vijfde maatschappij
afgedrukt, die pas later in het spel komt. Op het bord wordt ook de
eerste locomotief van elke maatschappij gelegd. Dit is het startpunt
van de spoorweg van elke maatschappij. De wijzertjes van de drie klokken
worden in het groene gebied gedraaid. De huisjes worden in de voorraad
gelegd en 3 van die huisjes worden op het industriespoor gelegd. Op
het aandelenspoor wordt de waarde van de aandelen bijgehouden met een
markeersteen. Aan de start van het spel is geel 5 waard, blauw 6, rood
7 en groen 8.
Spelverloop
Voordat het spel echt begint is er een 'nulronde': een soort van voorbereidende
ronde. Daarin wordt 1 aandeel van elke maatschappij geveild. De startspeler
biedt minimaal de waarde van het aandeel, en de volgende speler mag
meer bieden of passen. Past een speler, dan ligt hij er die biedronde
voor dat specifieke aandeel uit. Degene met het hoogste bod wint het
aandeel en betaalt het geld aan de maatschappij. Dat betekent dat het
geld op het bordje van de maatschappij wordt gelegd.
De speler die het
aandeel van PPR (rood) heeft gewonnen, wordt de nieuwe startspeler.
Dan begint het spel pas echt.
Als een speler aan
de beurt is, dan moet hij kiezen uit één van de volgende
acties:
1. Aandelen op de veiling aanbieden. De speler kiest een aandeel en
het aandeel wordt geveild. Dat gaat op dezelfde manier als in de 'nulronde'.
2. Het spoorwegennet uitbreiden. Een speler kan de spoorweg van een
kleur maximaal drie velden uitbreiden, maar alleen van de kleur waarin
hij zelf aandelen bezit, en het nieuwe stuk moet aansluiten op het wegennet
dat er al is in die kleur. De kosten daarvan staan op elk veld in rode
cijfers aangegeven. Staan er al meerdere treintjes op het veld, dan
wordt dat bedrag vermenigvuldigd met het aantal aanwezige treinen. Een
voorbeeld: kost het plaatsen van een trein 2, en er staat al een trein
in een andere kleur, en je zet er een nieuwe kleur bij, dan kost dat
2 x 2 = 4 dollar. Dit geld komt uit de kas van de spoorwegmaatschappij
zelf. Verder zijn er nog speciale regels bij het plaatsen. Op de bergvelden
en de woudvelden mag maar maximaal 1 trein geplaatst worden. Heeft de
maatschappij geen geld in kas, dan mag er ook niet gebouwd worden.
3. Ontwikkelen. Hier heeft de speler twee mogelijkheden. De speler pakt
een huisje en plaatst dat op een veld op het speelbord. Hiermee kun
je de waarde van het aandeel laten stijgen en wel zoveel als de zwarte
cijfers op het veld aangeven. Bij de drie industriesteden gaat de waarde
zoveel omhoog als dat op het industriespoor staat aangegeven. Of de
speler zet een huisje een veld vooruit op het industriespoor.
Als de speler zijn
actie heeft uitgevoerd draait hij de wijzer van die actie omhoog. Als
twee van de drie wijzers in het rood staan, dan volgt de uitkeringsronde.
Voor elk aandeel wordt gekeken naar de waarde en het geld wordt verdeeld
over de aandelen. Een voorbeeld: speler A heeft 1 aandeel in rood en
speler B heeft 2 aandelen in rood. Het rode aandeel is op dat moment
12 waard. Er zijn drie aandelen in omloop, dus elk aandeel is 12:3=4
waard. Speler A krijgt 1x4=4 dollar en speler B krijgt 2x4=8 dollar
uitgekeerd. Als alle aandelen uitgekeerd zijn, dan worden de wijzers
allemaal weer in het groen gedraaid en het huisje van Detroit op het
industriespoor wordt vooruit gezet. Vervolgens gaat het spel weer door
met het uitvoeren van acties.
Wanneer een maatschappij
met het wegennet de stad Chicago bereikt, dan komen de zwarte aandelen
in het spel en volgt er meteen een uitkeringsronde (maar alleen voor
het aandeel in de maatschappij die Chicago bereikt).
Einde van het
spel
Het spel is
ten einde wanneer:
- er drie of meer
maatschappijen geen treinen meer hebben
- of drie of meer maatschappijen geen aandelen meer hebben
- of het industriespoor van Detroit op 8 staat
- of er 3 of minder huizen in de voorraad zijn
Er wordt dan nog doorgespeeld totdat er twee wijzers weer in het rood
staan. Dan volgt er een laatste uitkeringsronde.
De spelers tellen hun geld en degene met het meeste geld wint.
Mening
Moelijkheidsgraad
De regels zijn niet al te moeilijk, met hier en daar wat kleine regeltjes
die je nog wel eens wil vergeten. Na een paar keer spelen zal dat echter
geen probleem meer zijn.
Speelplezier
Een vlot aandelenspel, eerder in de traditie van Union Pacific
dan van Railroad Tycoon. Het enige probleem is dat de spelers
met rode aandelen een beetje een voordeel hebben in het spel, maar met
ervaren spelers zal dit minder een probleem zijn. Niet zo geschikt voor
2 spelers, vind ik zelf, en met 6 spelers rekt het zich wat lang. Op
z'n best met 3, 4 of 5 spelers.
Design en functionaliteit
Stevig en degelijk materiaal. De wijzers hadden net wat steviger uitgevoerd
kunnen worden.
EINDBEOORDELING:
   
|