Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
flink pittig
Negatief: afrader voor diegenen die niet van zware dobbers
houden, met z'n tweeen toch duidelijk minder goed te spelen
Beoordeling
   
|
Conquistador
![[ Conquistador ]](../images/spellen/conquistador1.jpg) |
Naam:
Conquistador
Uitgever:
999 Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Wolfgang Kramer / Richard Ulrich
Tijdsduur: ongeveer 90 minuten
Prijs: ongeveer 18 €
|
Conquistador
lijkt volgens sommigen erg op het spel El Grande. Zelf heb ik
El Grande nooit gespeeld. Ik zou het daarom eerder willen vergelijken
met Carcassonne, en wel een erg
pittige versie daarvan. Ook in dit spel moet een speler elke beurt een
tegel neerleggen, en proberen de grootste macht op land of op zee te
verkrijgen, net zoals je bij Carcassonne
een weiland met boeren kunt bezetten, of steden met ridders. Bij Carcassonne
zet je ridders, moniken, struikrovers of boeren neer, en bij Conquistador
caballero's, die met cijfertjes op een kaartje staan aangegeven. Maar
het basisprincipe is feitelijk hetzelfde. Het verschil zit 'm voornamelijk
in het feit dat je meer acties kunt uitvoeren, dat een ronde begint
met het omdraaien van de tegels, zodat er 5 tegels zichtbaar zijn (waaruit
straks gekozen mag worden) en dat daarna de spelers actiekaarten mogen
inzetten.
Actiekaarten
Iedere speler krijgt aan het begin van het spel 5 caballero's, en een
set van 13 actiekaarten. Hoe lager het nummer, hoe meer caballero's
je aan je hofhouding mag toevoegen, en hoe hoger het nummer, hoe meer
kans je hebt om snel aan de beurt te komen en dus hoe eerder je mag
kiezen uit 5 open tegels die aan het begin van elke ronde omgedraaid
worden. Aan het begin van elke ronde legt de speler die als laatste
een zet mocht doen in de vorige ronde een actiekaart neer. Kloksgewijs
leggen nu de andere spelers ook een actiekaart neer. Regel is, dat iemand
niet een actiekaart met hetzelfde nummer neer mag leggen. Heeft speler
A dus kaart 13 neergelegd, dan weet hij zeker dat hij straks als eerste
een tegel mag uitzoeken. Immers, een andere 13 mag niet gelegd worden,
en 13 is de hoogste kaart. Heeft speler A bijvoorbeeld een 7 neergelegd,
dan kan de volgende speler besluiten om een hoger getal neer te leggen
(betere keuze uit de tegels) of juist een lager getal (je mag meer caballero's
toevoegen). Een aparte kaart is die met nummer 9. Met deze kaart mag
je in je beurt maar liefst 2 tegels neerleggen in plaats van 1. Het
is dus een kwestie van afwegen wat je meer nodig hebt: een goeie tegel
of caballero's. En goed kijken welke spelers er achter je zitten met
bieden, en kijken welke actiekaarten ze nog over hebben.
Acties en caballero's
Er zijn allerlei acties in je beurt mogelijk. De meesten kosten je caballero's.
Een tegel leggen is verplicht, en kost niets. Een schip neerleggen in
de haven kost 2 caballero's. Alleen wanneer je een schip in de haven
hebt liggen, kun je punten verdienen met de zee. Je kunt ook een caballerokaart
naast een landtegel leggen. Een caballerokaart van 5 neerleggen kost
5 caballero's, en dat houdt in dat een andere speler al minstens 6 caballero's
moet inzetten om de macht in de regio over te nemen. Een caballerokaart
kan ook door andere spelers weggespeeld worden, indien de caballerokaart
met 2 zijden wordt ingesloten door land. De eigenaar van de kaart moet
dan z'n kaart terugnemen, en de punten verdwijnen ook. Je kunt je daar
als speler tegen beschermen door een castello te bouwen op de caballerokaart;
dit kost je 1 caballero, en wanneer een speler je insluit, dan verdwijnt
de caballerokaart wel van de kaart, maar mag je de caballero's weer
terug nemen in je hofhouding. Op die manier gaan er geen punten verloren.
Telling
Na de 4de ronde volgt er een tussentelling, en na de 7de en laatste
ronde ook. De punten van ronde 4 en ronde 7 worden opgeteld en diegene
met de meeste punten is winnaar. Voor elke landtegel krijgt diegene
die op de eerste rang qua macht staat 2 punten, en nog eens 2 punten
extra voor elke goudmijn. Diegene die op de tweede rang staat krijgt
1 punt per landtegel en nog eens 1 punt per mijn. Bij een spel van twee
spelers krijgt alleen diegene met de hoogste rang punten.
Verder worden de zeepunten geteld. Hierbij is het niet belangrijk wie
er de meerderheid heeft. Iedere speler krijgt per schip 1 punt per zeetegel
en nog eens 1 extra voor elke visgrond in de zee.
Regels voor gevorderden
Met de regels voor gevorderden krijg je bijvoorbeeld ook beschikking
over 1 El Grande. Die kun je op een caballerokaart inzetten (voor 2
caballeropunten) en zorgt ervoor dat de tegel niet meer weggehaald mag
worden. Ook heb je 5 Alcades, die je naar een gesloten gebied mag sturen
om dat te beveiligen. Je hoeft in dit gebied geen caballerokaart te
hebben om er een Alcade neer te zetten.
Mening
Moelijkheidsgraad
Matig complex.
Speelplezier
Een flinke dobber, en beslist een stuk pittiger dan Carcassonne.
Het spel is beslist een afrader voor mensen die niet zo houden van pittige
denkspellen. Voor diegenen die er wel van houden: absolute aanrader!
Ik zou er wel aan willen toevoegen dat Conquistador wel met z'n
tweeen te spelen is, maar dat hij absoluut beter is met 3 of 4 spelers.
Met 2 spelers heb je het veel moeilijker om een andere speler z'n punten
afhandig te maken. Met 3 spelers zijn er altijd nog 2 spelers die een
speler die aan de winnende hand is, het leven zuur te maken en 'm z'n
gebied af te snoepen. Een achterstand is met 2 spelers erg moeilijk
weer in te halen.
Design en functionaliteit
Een wel erg grote doos voor het speelmateriaal. De doos had gemakkelijk
2/3 kleiner kunnen zijn, en dan zou nog al het materiaal erin passen.
Verder wel degelijk.
EINDBEOORDELING:
   
|