[ Speljournaal ]
 Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon

Index spelbeschrijvingen

Samenvattend
Positief: handzaam voor op reis, leuke mix van bieden en tactiek
Negatief: spelverloop de eerste paar keren wat ondoorzichtig

Beoordeling

Crazy Race

[ Crazy Race ]

Naam: Crazy Race
Uitgever: Spiele aus Timbuktu
Aantal spelers: 3-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Ontwerper: Michael Schacht
Tijdsduur: ongeveer 45 minuten
Prijs: ongeveer 12 €

Crazy Race is een van de spellen uit het treinendrieluik (Crazy Race - Mogul - Station Manager) van Michael Schacht. De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk punten te vergaren met het vooruit plaatsen van locomotieven.

Het minispeelbord wordt op tafel gelegd. Dit spelbordje toont 4 rails, die elk 6 hokjes lang zijn. Elke speler kiest een kleur en krijgt 3 verschillende locomotieven in die kleur, en stookkaartjes in die kleur waarop cijfers staan. De bruine en grijze puntenkaarten worden gesorteerd (hoogste waardes bovenop) en de stapels worden open (bovenste kaart van de stapel zichtbaar) langs het bord gelegd. De bruine worden aan de bordkant met de draaischijven gelegd, en de grijze aan de andere kant. Er wordt een startspeler aangewezen. De stookkaartjes mogen de spelers verdekt op hand nemen. Met deze stookkaarten kun je straks op de etappekaart bieden.

Dan zijn er dus nog de etappekaartjes. Deze worden geschud en de bovenste wordt omgedraaid op tafel gelegd.

Op deze etappekaartjes staat aangegeven hoeveel plaatsen een bepaalde loc vooruit mag. Op het bovenstaande kaartje mogen dus alle drie de verschillende locs 2 plekken vooruit. Het aantal stappen dat het vraagteken aangeeft wordt bepaald door de waardes van de stookkaarten die door alle spelers op het vraagteken geboden zijn op te tellen.

De race duurt acht etappen, en elke etappe ziet er als volgt uit:

1. Etappekaart trekken
Een nieuwe etappekaart wordt getrokken en open neergelegd langs het bord.
2. Stookkaarten bieden
Drie rondes lang wordt er met stookkaartjes geboden op de etappekaart. Een speler mag een stookkaart naast de loc leggen waarop hij wil bieden. Daarna is de volgende speler aan de beurt.
3. De locomotieven bewegen
Er wordt nu gekeken naar welke speler de meeste punten heeft geboden op elke loc afzonderlijk. De hoogste bieder op elke loc mag die loc nu verplaatsen op het bord. De hoogste bieder op het vraagteken mag nu de zetten verdelen over alle locs (of 1 loc het maximum aantal zetten verplaatsen. Wanneer een speler een eigen loc tegenkomt op het traject, wordt die oversprongen en telt niet mee met het aantal zetten.
4. Stookkaarten wegnemen
De stookkaarten worden weggenomen bij de etappekaarten
5. Wissel van startspeler

Nog wat opmerkingen:
Wanneer een loc van een speler op de draaischijf komt, volgt er een tussenwaardering. Deze speler mag de bovenste kaart van de bruine kaarten afnemen. Wanneer een loc weer terug is bij het startpunt, wordt de bovenste kaart van de grijze kaarten genomen.

Verder heeft elke speler 8 stookkaarten. Eenmaal tijdens het hele spel mag de speler de gebruikte stookkaarten weer op hand nemen (en dus opnieuw inzetten).

Winnaar is diegene die de meeste punten heeft weten binnen te halen. Bij gelijke stand geldt, dat de speler wiens meest achterliggende loc het verst staat ten op zichte van de anderen gewonnen heeft.


Mening

Moelijkheidsgraad
Matig complex.

Speelplezier
Een listige combinatie van bieden en tactiek. Het houdt in dat je goed moet zien in te schatten wanneer je bijvoorbeeld je stookkaarten weer terugneemt, of hoeveel je moet bieden op de vraagtekens, of hoe je handig gebruik kunt maken van de regel dat je een andere loc mag overspringen. Leuk voor af en toe tussendoor!

Design en functionaliteit
Klein doosje, dat gemakkelijk mee op reis genomen kan worden. Stevig materiaal.

EINDBEOORDELING: