![]() |
Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon |
Samenvattend Beoordeling |
De Grote Dalmuti
/ The Great Dalmuti
In het spel De Grote Dalmuti gaat het erom om, juist...De Grote Dalmuti te worden. De Grote Dalmuti bepaalt wat er zo'n beetje gebeurt. De slechtste speler wordt de Grote Dienaar en moet de kaarten schudden en uitdelen, fris halen en chips bijvullen. Kortom: wat de Grote Dalmuti hem opdraagt. Het kaartspel is vreselijk simpel. Het deck bestaat uit 80 kaarten. Op elke kaart staan beroepen, maar waar het eigenlijk om draait zijn de nummers. De kaarten zijn allemaal genummerd van 1 tot en met 12. Er is 1 kaart met nummer 1 (De Grote Dalmuti kaart en meteen ook de hoogste kaart), 2 kaarten met nummer 2, 3 kaarten met nummer 3, etc. Ook zijn er twee kaarten met een Nar erop. Die tellen, als je ze alleen speelt, als 13. Als je ze met andere kaarten samen speelt, dan gelden ze als joker.
Aan het begin van enkele potjes trekt iedere speler een kaart. Diegene met de hoogste kaart wordt Dalmuti. Die met de slechtste kaart Dienaar. Degene met de een na hoogste kaart wordt Kleine Dalmuti, en gaat links van de Grote Dalmuti zitten. Er is uiteraard ook een Kleine Dienaar. Die gaat rechts van de Grote Dienaar zitten. De Grote Dienaar zit op z'n beurt weer rechts van de Grote Dalmuti. Alle kaarten worden door de Grote Dienaar verdeeld over alle spelers. De Grote Dalmuti geeft 2 kaarten die hem niet aanstaan aan de Grote Dienaar. De Grote Dienaar moet zijn 2 beste kaarten aan de Grote Dalmuti geven. De Kleine Dalmuti geeft 1 kaart die hem niet bevalt aan de Kleine Dienaar, die op zijn beurt zijn beste kaart aan de Kleine Dalmuti geeft. Mocht een speler na het delen 2 narren in handen hebben, dan volgt er een revolutie en worden er geen kaarten uitgewisseld. Heeft de Grote Dienaar beide narren, dan is de opstand groter. Grote Dienaar wordt Grote Dalmuti, Kleine Dienaar wordt Grote Dienaar, enzovoorts. Waarom het nu om gaat is om alle kaarten kwijt te raken. De eerste die dat lukt wordt/is Grote Dalmuti. Uiteraard wordt diegene die als laatste blijft zitten met kaarten de Grote Dienaar. De Dalmuti begint de eerste slag met 1 of meer kaarten naar keuze. Speelt hij meer kaarten, dan moeten deze kaarten wel hetzelfde nummer hebben. Een volgende speler mag hierover heen gaan met het hetzelfde aantal kaarten, maar dan met een lager cijfer. Stel, de Dalmuti speelt 4 twaalven, dan moet de volgende speler minstens 4 elven spelen. Of nog lager. Kan/wil hij dit niet, dan past hij. Dan is de volgende speler aan de beurt. Een ronde gaat net zo lang door tot iedereen gepast heeft. Een speler die eerder paste mag gewoon de volgende keer als hij aan de beurt is in dezelfde slag meedoen. Heeft iedereen gepast, dan mag degene die als laatste kaarten heeft gegooid beginnen met de slag.
Moelijkheidsgraad Speelplezier Design en functionaliteit EINDBEOORDELING:
|