Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
leuke, kleurrijke 'dungeon crawler' met soms erg originele opdrachten
en verhalen. Zeer uitgebreid, variabel en divers.
Negatief: de spelregels zijn op sommige punten wat onduidelijk.
De inhoud van de gouden kisten is eigenlijk wat te sterk en de speelduur
is soms extreem lang. Dit wordt wel opgelost met uitbreidingen.
Beoordeling
    
|
Descent - Journeys
in the Dark
![[ Attika]](../images/spellen/descent-jitd1.jpg) |
Naam:
Descent - Journeys in the Dark
Uitgever:
Fantasy
Flight Games
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Ontwerper: Kevin Wilson
Tijdsduur: meer dan 2 uur
Prijs: ongeveer 70 € |
Descent: Journeys
in the Dark is naar mijn mening een van de betere spellen in het
genre 'dungeon crawler'. Een van de spelers kruipt in de huid van de
Overlord en speelt tegen de andere spelers, die ieder 1 of meer helden
(afhankelijk van het aantal spelers) spelen. De helden moeten samen
proberen een queeste te vervullen en de Overlord doet z'n best dat te
beletten.
De doos is enorm
groot, en zit tot aan de nok toe vol met materiaal: diverse bordstukken
die als een puzzel in elkaar gezet kunnen worden, waardoor je een variabel
spelbord kunt bouwen, bergen miniatuurtjes van goede kwaliteit, etc.
Dat maakt wel dat het enige tijd vergt om het spel op te zetten. Omdat
het spel zo variabel is door de de diversiteit in queestes hou ik de
beschrijving heel summier en globaal.
Spelopzet
Als eerste kiest de Overlord een queeste uit het boekje 'quest guide'.
Dit boek is enkel en alleen voor de speler bestemd die de rol van Overlord
heeft. In dit boek staan verschillende scenario's beschreven, met afbeeldingen
van hoe de dungeon eruit ziet, welke monsters er ingezet moeten worden,
of er schatten te vinden zijn, en of er verder nog speciale dingen zijn.
De Overlord zet het spelbord op en legt de speciale dingen alvast binnen
handbereik. De spelers kiezen een held (of schudden de heldenkaarten
en trekken er blind eentje):

Op de heldenkaarten
staat aangegeven hoeveel levens hij heeft, hoeveel uithoudingsvermogen
('fatigue'), hoe groot zijn armourklasse is, hoe snel hij kan lopen,
welke traits hij heeft (en met welke en hoeveel dobbelstenen hij mag
aanvallen), wat z'n specialiteit is, hoeveel (en welke) skills hij krijgt
bij de start en hoeveel punten een hero waard is als de Overlord hem
doomaakt.
Spelverloop
De helden en de Overlord spelen om beurten. De helden maken zelf uit
wie van hen als eerste gaat en wie als laatste. Als alle helden aan
beurt geweest zijn, is de Overlord aan de beurt.
Helden kunnen kaarten
aanvullen, items uitrusten, en daarna acties uitvoeren. Er zijn 4 mogelijke
acties:
1. Een 'Run'. De held mag 2 maal zijn aangegeven snelheid lopen.
2. Een 'Battle'. De held mag 2 maal aanvallen.
3. Een 'Advance'. De held mag lopen en aanvallen.
4. Een 'Ready'. De held mag of lopen of aanvallen, en dan een bevel
uitvoeren (en het desbetreffende fiche onder z'n miniatuur leggen).
Er zijn vier bevelen: de held mag tijdens de beurt van de Overlord of
meteen aan het begin van je beurt een keer een monster aanvallen ('Guard'),
de held mag, als hij aangevallen wordt gedurende de Overlord zijn beurt,
de Overlord dobbelstenen laten herdobbelen ('Dodge'), de held mag rusten
zodat hij al z'n 'fatigue' weer terug op maximaal heeft ('Rest') of
de held mag gedurende z'n huidige of volgende beurt een dobbelsteen
opnieuw rollen tijdens een aanval ('Aim').
Speciale acties kosten 'movement point' (=MP) en worden afgetrokken
van het totale aantal dat je mag lopen. Zo kost het 1 MP om naar de
stad te gaan bijvoorbeeld, waar je items kunt verkopen en inkopen, of
je held kunt trainen. Trainen kost bijvoorbeeld 500 munten, een potion
50, enzovoorts. Een kist openen kost bijvorrbeeld 2 MP en winkelen in
de stad 3 MP.
Als de Overlord
aan de beurt is, mag hij 'threat' tokens pakken. Deze tokens zijn het
betaalmiddel voor het uitspelen van kaarten. Hij mag kaarten trekken,
monsters tot leven wekken en monsters activeren (laten lopen of aanvallen).
De kaarten kunnen allerlei leuks in de kerker activeren: meer monsters
tot leven wekken of vallen zetten bijvoorbeeld.

Vechten
Een niet onbelangrijk onderdeel van het spel is het vechten.
De Overlord heeft
de monsterkaarten waarop staat hoe snel het monster kan lopen, hoeveel
levens het heeft en met welke dobbelstenen het monster mag aanvallen.
De helden kunnen, als ze wapens hebben, meer dobbelstenen toevoegen
aan hun aanval. Stel dat Mad Carthos zou mogen aanvallen, en hij heeft
de Staff of Fire, dan mag hij aanvallen met 3 zwarte dobbelstenen (zie
z'n heldenkaart) plus nog eens 1 witte, 1 groene en 1 gele dobbelsteen.
Het monster Razorwing zou mogen aanvallen met 1 rode, 1 gele en 1 zwarte
dobbelsteen. Op de dobbelstenen staan cijfers, bliksemflitsjes, hartjes
en kruizen. Gooi je een kruis, dan betekent het dat je mist. De cijfers
geven de afstand aan en de blimksemflitsen het aantal 'charges' waarmee
je bonussen kunt activeren. Zo kun je met de Staff of Fire 1 charge
omwisselen voor 1 schade méér bijvoorbeeld. De hartjes
geeft aan hoeveel schade de tegenstander heeft. Je trekt de armour van
dit cijfer af en het verschil is het aantal levens dat je verliest.
Einde van het
spel
Wanneer en hoe een quest eindigt, dat hangt ervan af. De overwinningscondities
staan voor beide partijen in de quest beschreven. Het kan zijn dat je
een bepaald aantal conquest tokens moet hebben, of dat je een bepaald
monster moet verslaan bijvoorbeeld.
Mening
Moelijkheidsgraad
Het spel heeft toch nog best een flink aantal regels en regeltjes en
niet alles is even duidelijk. Toch steekt het hoofdpatroon wel logisch
in elkaar. Af en toe is het flink spitten in de regels en de FAQ en
de errata, maar je komt er wel uit en hoe meer je het speelt, hoe duidelijker
het wordt.
Speelplezier
Als je van 'dungeon crawlers' houdt is Descent toch wel een
topper. De quests zijn erg divers en er zitten soms erg leuke en originele
verhalen en opdrachten in. De basisversie kent toch wel enkele problemen.
Zo is de inhoud van de gouden kisten die de helden kunnen vinden en
openen wel erg sterk. Er zitten soms zulke sterke wapens in dat het
spel na een goede vondst een beetje routineus wordt, omdat de helden
zonder problemen overal doorheen walsen. Dit probleem wordt schijnbaar
met de uitbreidingen opgelost; gouden kisten zijn daarin erg zeldzaam.
Zelf heb ik nog niet met uitbreidingen gespeeld. Ook is de lengte van
het spel een beetje een probleem: de speelduur is vaak 4 uur of meer.
Ook dat wordt opgelost, en wel met de uitbreiding The Road to Legend.
Met deze uitbreiding wordt een nieuwe optie toegevoegd, en wel dat je
het spel kunt 'opslaan'. De helden stoppen hun spulletjes in een apart
kartonnen doosje en op een scorevel wordt bijgehouden hoe de status
van het spel is.
Design en functionaliteit
Grote doos met mooie, kleurrijke graphics. gedetailleerde figuurtjes
en prachtig, stevig materiaal.
EINDBEOORDELING:
    
|