Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
het idee van de prijzenklok is leuk, en werkt prima, niet al te moeilijk,
klein en handzaam
Negatief: de invloed die je hebt op het spel is wat aan
de matige kant
Beoordeling
  
|
Die Fugger
![[ Die Fugger ]](../images/spellen/diefugger1.jpg) |
Naam:
Die Fugger
Uitgever:
Adlung Spiele
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Klaus-Jürgen Wrede
Tijdsduur: ongeveer 30-45 minuten
Prijs: ongeveer 5 € |
De ontwerper van
Carcassonne, Klaus-Jürgen Wrede, heeft na z'n succes met Carcassonne
en al z'n uitbreidingen en varianten slechts 2 spellen op de markt gebracht:
Krone & Schwert (2002) en Die Fugger (2003). Die
Fugger is een spel uit de Adlung
reeks. En dat betekent: een klein kaartspelletje. Ik was er wel benieuwd
naar.
Inhoud
9 kaarten zijn gereserveerd voor de prijzenklok. Op 1 kaart staat Jacob
der Reiche (een lid van de bekende handelsfamilie Fugger uit Augsburg)
afgebeeld. Het grootste gedeelte wordt ingeruimd voor de warenkaarten:
45 stuks (9 koper-, 9 doek-, 9 wijn-, 9 kruiden- en 9 juwelenkaarten,
waarvan er van elke soort 2 met een zegel zijn afgebeeld). Verder zitten
er nog 4 kooplieden en 5 warenmarkerkaarten in het deck.
Opzet
Het spel wordt opgezet zoals op het volgende schema staat aangegeven:
![[ Die Fugger: overzicht ]](../images/spellen/diefugger5.jpg) |
De kaarten
met de cijfers worden kloksgewijs op tafel gelegd. De 5 markerkaarten
worden bij het cijfer 5 gelegd. Aan het begin van het spel zijn
alle waren namelijk 5 goudstukken waard. De kaart met Jacob der
Reiche wordt naast de klok gelegd. De warenkaarten en de 4 kaarten
met de kooplieden worden geschud en in het midden van de klok
gelegd.
Elke speler
krijgt 4 kaarten aan het begin van het spel. Ook bij Jacob worden
2 kaarten neergelegd.
|
Spelverloop
Om de beurt mogen spelers 1 actie kiezen uit de volgende acties:
- een kaart van de dichte stapel trekken
- een handkaart open voor zich neerleggen; dat is ofwel een warenkaart,
of een koopman. De koopman geeft recht op 2 extra kaarten voor het begin
van de volgende ronde.
Daarnaast mag er in de eerste twee rondes (en alleen dan!) nog een derde
actie gekozen worden, namelijk een handkaart gesloten voor zich neerleggen.
Dat mag echter maar 1 keer in elke ronde. Deze kaarten worden geteld
aan het eind van het spel.
Een ronde is afgelopen
op het moment dat er van 1 soort waren 5 op tafel liggen. Daarbij tellen
de waren die bij Jacob liggen ook mee.
Op dat moment wordt
er gekeken naar de 3 goederen die er het meest op tafel liggen. Deze
goederen gaan allemaal in prijs omhoog, en wel evenveel als dat er kaarten
van die waar op tafel liggen. Liggen er bijvoorbeeld 3 koperkaarten
op tafel, en het koper kost op dat moment 5, dan wordt de koperkaart
op 8 neergelegd. Stond de koperkaart op 8, dan schiet de prijs ook 3
plaatsen met de klok mee, naar 1. De overgebleven waren (2) gaan in
prijs 1 omlaag. Dan worden de punten geteld. Elke speler krijgt voor
elke goederenkaart het aantal punten dat het goed op dat moment waard
is. Heeft een speler bijvoorbeeld 1 koperkaart en 2 juwelenkaarten,
en koper is op dat moment 8 waard, en de juwelen 4, dan krijgt de speler
8+(2x4)=16 punten. Een uitzondering zijn de warenkaarten met zegels.
Die leveren de dubbele prijs op, maar alleen als er van dat goed niet
meer dan 3 op tafel liggen. Stel, koper is 8 waard, juwelen 4, en er
liggen 3 juwelenkaarten op tafel, en een speler heeft 1 koperkaart,
1 juwelenkaart en 1 juwelenkaart met zegel voor zich liggen, dan krijgt
deze speler 20 punten: 8 punten voor de koperkaart, 4 voor de juwelenkaart
en 2x4 voor de juwelenkaart met zegel.
De punten voor elke speler wordt genoteerd.
Iedere speler mag
nu 2 kaarten trekken. Een speler die een een koopman op tafel heeft
liggen, mag 2 kaarten van de stapel extra pakken. Als een speler 2 kooplieden
op tafel heeft, dan mag hij er zelfs 5 extra pakken. Alle goederen en
de kooplieden worden van tafel verwijderd, en de volgende ronde begint.
Speleinde
Wanneer een speler 100 punten heeft weten te scoren, volgt de eindtelling.
Alle spelers draaien hun dichte kaarten om, indien ze die hebben, en
krijgen voor deze warenkaarten ook nog punten. Voor deze waren krijgt
hij, ongeacht of er nu een zegel op staat of niet, de dubbele prijs
voor wat het goed op dat moment waard is. De speler die nu de meeste
punten heeft, wint het spel.
Mening
Moelijkheidsgraad
De spelregels zijn eenvoudig, al vind ik de uitleg in het bijgesloten
regelboekje niet echt makkelijk te volgen. Maar dat euvel hebben alle
Adlung-spelletjes die ik tot nu toe heb gespeeld een beetje, vind ik.
Speelplezier
Geen topper, maar wel alleraardigst. Het idee van de prijzenklok is
leuk, en werkt tot op zekere hoogte redelijk. Het probleem blijft echter
dat, zeker als je met 4 personen speelt, de invloed die je hebt op de
prijzen van de waren erg beperkt blijft. Verder kan een ronde afgelopen
zijn voordat je een kaart gespeeld hebt (en dus geen punten krijgt).
Bijvoorbeeld als je de pech hebt om als laatste speler te zitten, en
Jacob heeft 2 van dezelfde goederenkaarten, en alle spelers voor je
spelen datzelfde goed. Of een ronde is al voorbij zonder dat je echt
veel invloed op de prijs hebt gehad. Toch vind ik hem wel leuk, voor
zo af en toe.
Design en functionaliteit
Verzorgde graphics. Doosje van redelijke kwaliteit.
EINDBEOORDELING:
  
|