Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon

Leeftijd: vanaf 8 jaar
Ontwerper: Donald X. Vaccarino
Tijdsduur: ongeveer 30 minuten
Prijs: ongeveer 40 €

Dominion is een vlot kaartspel dat in verschillende talen is uitgebracht. In Nederland wordt het uitgegeven door 999 Games. Het spel draait erom om zoveel mogelijk winstpunten te halen.

Spelopzet
Het spel telt 500 kaarten. Er zijn geldkaarten (Koper = 1 waard, Zilver = 2 waard, Goud = 3 waard), kaarten met overwinningspunten (kaarten met 1, 3 en 6 overwinningspunten (OP)), vloekkaarten (die alleen met de Heks-actie in het spel komen) en actiekaarten. Er zijn 24 verschillende actiekaarten waarvan er 10 van elk in de speldoos zitten. Uitzondering zijn de Tuinkaarten, waarvan er 12 zijn. Aan het begin van het spel kiezen de spelers gezamelijk met welke combinatie van 10 actiekaarten er gespeeld gaat worden. Je kunt namelijk elk spel een andere combinatie kiezen, waardoor het spel elke keer weer heel anders kan verlopen. De stapels met geldkaarten, OPkaarten en de 10 gekozen actiekaartenstapels worden op tafel gelegd. Vervolgens krijgt elke speler 3 kaarten met 1 OP en 7 Koper kaarten. De kaarten worden geschud en als gesloten trekstapel naast de speler neergelegd. Dan trekt vervolgens elke speler 5 kaarten van de trekstapel.

Spelverloop
Om de beurt spelen de spelers hun beurt, en die bestaat uit:
1. Actiekaarten spelen
Je mag 1 actiekaart spelen, behalve als je een actiekaart hebt die aangeeft dat je extra acties krijgt. Zo geeft de Kelder actiekaart je bijvoorbeeld 1 extra actie (+1 actie). Enkele voorbeelden van acties die op de kaarten kunnen staan zijn: extra kaarten trekken, of 1 extra koopactie, of kaarten waarmee je je medespelers kunt sarren, of actiekaarten waarmee je je deck kunt uitdunnen.
2. Kaarten kopen
De speler mag dan vervolgens 1 kaart kopen (tenzij hij een actiekaart heeft gespeeld met extra koopacties). Op elke kaart staat aangegeven wat de kaart kost. Zo kost een Koper kaart niks (die mag je altijd pakken tijdens je koopactie(s), ook al heb je geen geld op hand), een Zilver kaart 3 en een Goud kaart 6. De Kelder actiekaart kost bijvoorbeeld 2. De speler betaalt deze nieuwe kaart met de goudstukken die hij op hand heeft.
3. Opruimen
Alle gespeelde kaarten en alle overgebleven handkaarten gaan naar de aflegstapel. Vervolgens trekt de speler weer 5 nieuwe kaarten van de trekstapel. Is de trekstapel op, dan wordt de aflegstapel geschud en opnieuw ingezet als trekstapel.

Einde van het spel
Het spel is ten einde wanneer:
- óf de stapel met OPkaarten met een waarde van 6 op zijn
- óf 3 willekeurige andere stapels op zijn
De speler die de laatste kaart heeft getrokken mag zijn beurt nog afmaken en daarna worden de overwinningspunten geteld. Alle kaarten (de kaarten op hand, op de aflegstapel en op de trekstapel) tellen mee. De speler met de meeste overwinningspunten in zijn deck wint het spel. Zijn er meerdere spelers met hetzelfde aantal punten, dan wint degene die de minste beurten heeft gehad.

Mening

Moelijkheidsgraad
Een simpel kaartspel met toch een redelijke diepgang. Geschikt voor zowel de veelspeler als ook de gelegenheidsspeler.

Speelplezier
Het spel is snel uit te leggen en je bent snel op gang. Doordat je elke keer weer andere combinaties van actiekaarten kunt kiezen om mee te spelen blijft het spel lange tijd interessant. Ook kun je verschillende strategiën hanteren bij het bouwen van je deck. Want dat is het in feite: je moet een deck kaarten opbouwen, waardoor het enigszins doet denken aan Magic: The Gathering, al zijn er toch wel wezenlijke verschillen tussen Dominion en Magic. Met elke beurt voeg je weer een nieuwe kaart toe aan je deck en het deck wordt langzaamaan groter en groter. Doordat de aflegstapel regelmatig geschud moet worden om een een nieuwe trekstapel te vormen komen alle kaarten redelijk snel weer opnieuw voorbij. De snelheid hangt uiteraard af van de grootte van je deck. Kaarten gaan dus niet zomaar verloren als je ze gekocht hebt.
Als strategie kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om snel je 'kleine' kaarten (Koper kaarten en kaarten die 1 OP waard zijn) te lozen en daarvoor in de plaats een klein deck met 'vette' kaarten op te bouwen. Of je bewandelt een middenweg: je zorgt dat je een goeie balans hebt in je deck tussen geldkaarten, actiekaarten en OPkaarten. OPkaarten zijn overigens balast gedurende het spel. Met OPkaarten kun je niks doen, maar je moet ze wel hebben aan het eind van het spel als de punten geteld worden. Je moet dus erg goed uitkijken dat je gedurende het spel niet met handenvol OPkaarten in je deck zit, want dan gaat de vaart eruit, en zit je toe te kijken hoe je medespelers met volle vaart aan je voorbij schieten.

Design en functionaliteit
Duidelijke graphics, en de doos heeft een keurige inlay waar de kaarten netjes gerangschikt in passen. Ook zijn er lege plekken waarin eventuele latere uitbreidingen van het spel in kunnen.

EINDBEOORDELING: