Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
een leuke en vlotte 'dungeon crawl', geslaagde vereenvoudiging van het
D&D concept
Negatief: mogelijk te beperkt en te simpel voor diegenen
die bekend zijn met de echte D&D
Beoordeling
   
Relevante links
Officiële
site
|
Dungeons &
Dragons bordspel
![[ Dungeons & Dragons ]](../images/spellen/dungeonsdragons1.jpg) |
Naam:
Dungeons & Dragons bordspel
Uitgever:
Hasbro/Parker/Wizards
of the Coast
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: onbekend
Tijdsduur: ongeveer 90-120 minuten, afhankelijk van welk avontuur
gespeeld wordt
Prijs: ongeveer 40 €
|
Het Dungeons
& Dragons bordspel is losjes gebaseerd op het populaire D&D
rollenspel. In dit spel gaan vier helden (gespeeld door 1, 2, 3
of 4 spelers) op avontuur. Eén speler neemt de taak van dungeon
master (kerkermeester) op zich, en 'speelt' de monsters. In grote mate
is het spel dus coöperatief, zoals In
de Ban van de Ring.
De doos en het
materiaal
Ik vind het nodig om een aparte paragraaf te besteden aan de doos en
het materiaal. De makers hebben daaraan veel aandacht besteed, en dus
vind ik het niet meer dan logisch dat ik dat ook doe. Laat ik beginnen
met te zeggen dat de doos groot is, en dat een doos van dergelijke afmetingen
ook nodig is om al het materiaal in op te bergen: 5 spelborden (dubbelzijdig
gedrukt), 40 speelfiguren (waarvan 4 helden en 36 monsters), 10 speciale
dobbelstenen, kartonnen bomen en pilaren, schatkisten, deuren en valstrikken,
11 avonturen (met de mogelijkheid om er zelf meer te maken) en 20 toverdranken,
37 wapens, 7 booby traps, 10 oude kunstschatten en 21 betoveringen.
Zelfs de inlay ziet er goed uit: passende vakjes, met een beetje een
rotsachtig aandoende sculptuur. Ik kan slechts één puntje
van kritiek vinden: op de kaartjes staan de speciale gekleurde dobbelstenen
soms afgedrukt (afhankelijk van of je met dobbelstenen moet gooien om
een wapen of betovering te gebruiken), en de paarse dobbelsteen staat
op de kaartjes duidelijk met een donkerblauwe kleur aangegeven. Maar
meer dan een klein schoonheidsfoutje is dit niet.
Aantal spelers
Zoals gezegd gaan vier helden op avontuur. Alle vier helden moeten meedoen,
en worden dus verdeeld over het aantal spelers. Eén speler is
de kerkermeester. Met twee spelers is er dus 1 kerkermeester, en neemt
de andere speler de 4 helden voor z'n rekening. Met vijf spelers is
er 1 kerkermeester, en kiest elke speler een held. Alle helden worden
dus verdeeld, en ik vind het spel daarom op z'n best met 3 of 5 spelers.
Het is goed met 2 spelers te spelen, maar de halve lol is het overleg
tussen spelers wat hun gezamelijke volgende stap zal zijn. Met 4 spelers
krijgt 1 speler 2 helden, en dat is ook minder leuk. Deze heeft dan
meer te doen dan de anderen.
Avonturen
Bij het spel zitten twee handleidingen: eentje voor de kerkermeester
en één voor de spelers. In de handleiding voor de kerkermeester
staan de 11 avonturen beschreven, die samen een verhaal vormen. Zo luidt
de intro van het eerste avontuur als volgt:
"Angst en
onrust houden het land Rallion in hun greep en monsters trekken plunderend
door de streek. De helden bereiken het dorpje Holbeek, aan de rand van
een woud, waar aanvallen van een bende woeste kobolden de dorpelingen
in doodsangst hebben achtergelaten. De Schout van Holbeek is op zoek
gegaan naar de woestelingen, maar niet teruggekeerd. De kobolden moeten
met zijn verdwijning te maken hebben."
Het doel van dit
eerste avontuur is, dat de helden de kobolden moeten zoeken en verslaan.
Het eerste avontuur is nogal simpel, en maakt het daarom geschikt om
de spelregels te leren kennen.
De helden
De 4 helden hebben elk zo hun eigen specialiteit. De kleine Lidda is
bijvoorbeeld erg goed in het vinden en onschadelijk maken van valstrikken.
Regdar is de brute kracht van de groep. Hij kan goed vechten, en van
rake klappen is hij het minst onder de indruk. Jozan, de gelovige, heeft
als specialiteit dat hij zijn maten kan oplappen als deze verwond zijn.
Bovendien heeft hij door z'n geloof een voorsprong bij het te lijf te
gaan van ondoden. Tot slot is er nog de tovenares Mialee, die over magische
krachten beschikt. De helden hebben elkaar nodig in de strijd tegen
Het Kwaad.
Het spel zelf
De kerkermeester is diegene die het spel begeleidt. Hij zet de borden
op en verdeelt de startwapens en betoveringen. Hij is ook degene die
de monsters bestuurt of aangeeft of de helden (al dan niet gewild) een
valstrik hebben gevonden. De helden worden in de startkamer gezet, en
het avontuur kan beginnen. In elke nieuwe kamer worden de startplaatsen
(kaartjes met nummers) weer geschud en verdeeld; het kan zijn dat de
kerkermeester in een nieuwe kamer als eerste aan zet is, of juist een
van de helden. De kerkermeester richt bij het openen van de deur de
nieuwe kamer in met monsters, pilaren, bomen, kisten, etc. De spelers
die de helden spelen mogen om beurten hun zet doen, die kan bestaan
uit lopen, aanvallen, kisten openen, een speciale actie uitvoeren (Lidda
bijvoorbeeld kan besluiten om te gaan zoeken naar valstrikken; hiervoor
wordt een speciale dobbelsteen gerold), of voorwerpen ruilen of in of
uit de knapzak halen. De kerkermeester mag met monsters aanvallen, als
die er zijn, of andere acties doen die in het avonturenboek beschreven
staan. Vechten gebeurt met behulp van dobbelstenen. Bij het openen van
een kist mag de held een kaartje pakken van de stapel gedekte avonturenkaarten.
Daarin zitten nieuwe wapens, spreuken, kunstschatten, betoveringen,
maar ook booby traps. Op de kaartjes staat precies aangegeven wat je
er mee kunt of moet doen. De voorwerpen worden meegenomen naar een eventueel
volgend avontuur.
Duur van het
spel
Op de doos staat niet aangegeven hoe lang het spel duurt. Dat is ook
per avontuur verschillend. We hebben het spel nu al flink wat keren
gespeeld. Een eenvoudig scenario als het eerste duurde (met verschillende
groepen spelers) toch telkens rond de 1,5 tot 2 uur. Daarin zit dan
de speluitleg bij inbegrepen. Het tweede avontuur is al wat lastiger,
maar dan kennen de spelers de regels en die hoeven niet meer uitgelegd
te worden. Ook dit zat zo rond de 1,5 tot 2 uur. Het derde idem. Reken
dus per avontuur op een uur of anderhalf à 2.
Downloaden
Op de officiële
site van het spel zijn nieuwe voorwerpen te downloaden.
Mening
Moelijkheidsgraad
Niet erg moeilijk. Op de voorwerpkaarten staat heel duidelijk aangegeven
wat de bedoeling is.
Speelplezier
Ik zou het willen omschrijven als een leuke, vlotte 'dungeon crawl'.
Er komt vrij veel geluk bij kijken (trekken van voorwerpkaartjes, veel
dobbelen), maar het stoort me niet echt. Het leuke eraan is, dat er
vrij veel overleg onderling is.
Opvallend is, dat de helden niet hoger dan 3 niveau's kunnen stijgen.
Het riekt naar 'uitbreidingsset'. Van mij mogen ze. Ik zou het geen
probleem vinden om nieuwe monsters en voorwerpen en avonturen erbij
te hebben. Overigens kun je gemakkelijk zelf avonturen maken, als je
door de 11 officiële avonturen heen bent. En met een beetje creativiteit
kun je misschien zelfs een heel verhaal samenstellen, dat bestaat uit
meerdere avonturen. Of te zijner tijd nieuwe scenario's downloaden van
fanatiekelingen die nieuwe avonturen hebben bedacht.
Ik vind het in ieder geval een vermakelijk spel, en het is inmiddels
al een flink aantal keren op tafel gekomen, met verschillende groepen.
Echt negatieve geluiden heb ik nog van geen enkele medespeler gehoord.
Design en functionaliteit
Zie in bovenstaande beschrijving. Een grote doos, met veel materiaal,
waar duidelijk ook veel aandacht aan besteed is.
EINDBEOORDELING:
   
|