[ Speljournaal ]
 Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon

Index spelbeschrijvingen

Samenvattend
Positief: bordspel in de vorm van kaartspel, handig voor op reis vanwege handzame doos, kaartspel leuker dan het bordspel
Negatief: matige geluksfactor

Beoordeling

Elfenkoning

[ Elfenkoning ]

Naam: Elfenkoning
Uitgever: Amigo / 999 Games
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Alan Moon
Tijdsduur: ongeveer 1 uur (erg afhankelijk van het aantal spelers)
Prijs: ongeveer 11 €

Elfenkoning is een kaartspel dat gebaseerd is op het bordspel Elfenland. De elfenkoning zoekt een opvolger onder de elfenprinsen. De prins die als rijkste terugkomt van een reis door Elfenland zal koning worden.

Beginopstelling
De kaarten worden geschud en als gedekte stapel in het midden gelegd. Dan kiest elke speler z'n familiewapens. Er zijn 6 verschillende, en van elk familiewapen zijn er 4. Iedere speler krijgt ook nog 2 munten ter waarde van 5 en twee munten ter waarde van 1. Dat is het startkapitaal. De rest van de munten vormt de bank. De startspeler krijgt de draak, en deelt 8 kaarten uit aan iedere speler.

Spelverloop
Het spel bestaat uit drie fasen: 1 - kaarten uitdelen, 2 - reis plannen en 3 - reis maken. Er zijn drie soorten kaarten die een speler kan krijgen/kopen: gebiedskaarten, reiskaarten en hinderniskaarten (=actiekaarten). Met de gebiedskaarten en de hinderniskaarten wordt in de tweede fase ('reis plannen') op de speeltafel Elfenland uitgetekend. Dit betekent dat Elfenland er elke ronde anders uit kan zien.

[ Elfenkoning reiskaart ] [ Elfenkoning hinderniskaart ] [ Elfenkoning gebiedskaart ]

Planningsfase (fase 2)
In fase 2 (planningsfase) mag een speler 1 actie kiezen uit een aantal acties:
Gebiedskaart spelen: een gebiedskaart (zie derde kaart hierboven) op tafel leggen. De gebiedskaarten die voor de speler op tafel liggen vormen z'n rijk. Een gebiedskaart mag in het eigen rijk of in het rijk van een andere speler gelegd worden. In elk gebied mogen er 1 of 2 gebiedskaarten liggen. Een tweede kaart wordt links van de eerste kaart gelegd. Op die manier ontstaat er een doorlopend rijk (dat loopt van kaart 1 van speler 1, en eindigt bij kaart 2 van de laatste speler). De kaarten gaan de route vormen. Op elke gebiedskaart staat een waarde aangegeven. Die waarde is het aantal goudstukken dat je kunt verdienen wanneer je het gebied weet door te reizen in de reisfase.
Drie kaarten trekken en vier kaarten afleggen: drie kaarten van de gedekte stapel trekken en vervolgens weer 4 kaarten naar keuze op de aflegstapel leggen.
Een kaart kopen: de bovenste kaart van de gedekte stapel kopen voor 1 goudstuk
Een hinderniskaart spelen: een hinderniskaart (boomstronk en watermonster), een dief of goudkaart aan een gebied leggen en vervolgens een van de familiewapens op deze gespeelde kaart leggen. Aan elk gebied mogen maximaal 3 verschillende (!) kaarten liggen. De hinderniskaarten zorgen ervoor dat een speler 1 extra reiskaart moet spelen in de reisfase om het gebied te doorkruisen. Een diefkaart zorgt ervoor dat de eigenaar van de kaart (diegene wiens familiewapen erop ligt) 2 goudstukken ontvangt van de reiziger. Een goudkaart zorgt ervoor dat als de eigenaar van die kaart het gebied weet te doorkruisen de dubbele waarde krijgt van dat gebied.
Een gebied sluiten: een speler mag een gebiedskaart en de daarbij behorende actiekaarten wegnemen en op de aflegstapel leggen. De actie kost 2 goudstukken per gebiedskaart en 1 goudstuk per actiekaart.
Passen: een speler mag passen als er minstens 1 gebiedskaart in z'n gebied ligt.
'Geen gebiedskaart' roepen: het kan zijn dat een speler geen gebiedskaarten heeft, noch op tafel, noch in z'n hand. Hij laat z'n kaarten zien aan de andere spelers en mag vervolgens van de gedekte stapel een gebiedskaart uitzoeken. Vervolgens legt hij een van z'n kaarten op de stapel en de stapel wordt weer geschud.

Reisfase (fase 3)
Met de reiskaarten gaat elke speler in de derde fase ('reis maken') proberen zo ver mogelijk te reizen en zo veel mogelijk goud te verzamelen. De startspeler begint met het uitspelen van reiskaarten en gaat net zo lang door totdat hij niet meer verder kan. De waardes van de gebieden die hij heeft doorkruist worden opgeteld en de speler krijgt het goud. Let op dat de actiekaarten ook worden gewaardeerd (dief = -2 goud en goudkaart = gebiedswaarde x 2). Welke reiskaarten je kunt gebruiken om een gebied te doorkruisen staat op de reiskaarten aangegeven. Zo kun je met de elfenfiets het platteland of het bos doorreizen, en kost het je twee elfenfietskaarten om een berg over te steken. Met het vlot bijvoorbeeld (zie boven) kun je een rivier oversteken en kost een oversteek over zee je 2 vlotkaarten.

Einde
Wanneer iedere speler een reis heeft gemaakt wordt alles van tafel gehaald, en begint de volgende ronde, waarbij de speler links van de startspeler mag beginnen. Er worden zoveel rondes gespeeld als dat er spelers zijn. Wie aan het eind het meeste goud heeft vergaard, heeft gewonnen.


Mening

Moelijkheidsgraad
Een eenvoudig te leren spel, dat tijdens het spelen nog wel eens verrassende wendingen kan nemen. Gok je erop dat de kaart die je koopt met je zuurverdiende goudstukken je reis zal verlengen? Of ga je voor een kortere reis en spaar je je reiskaarten op voor de volgende ronde om dan je slag te slaan? Bouw je nog wat hindernissen om zo je medespelers dwars te liggen? Of doek je je rijk plotseling op, zodat je medespelers gedwongen zijn om hun reiskaartenverzameling te herzien?

Speelplezier
Een grappig spel, dat ook gewaardeerd wordt niet-spelletjesfanaten. De reacties zijn meestal erg positief, wat bij sommige 'zwaardere' strategiespellen nog wel eens kan tegenvallen. Het spel is met 2 spelers wat minder leuk, en met 6 spelers duurt een potje nogal lang. Je kunt daar omheen door voor wat meer of juist voor wat minder beurten te kiezen tijdens een potje.

Daarnaast is het formaat van de doos klein en compact, wat het ideaal maakt om mee op reis te nemen. Verder vind ik het kaartspel leuker dan het bordspel. Bij het bordspel ligt de eindscore meestal zo dicht bij elkaar dat de lol er een beetje vanaf is. Dat schijnt met de uitbreiding op het bordspel (Elfengold) opgelost te worden, maar met uitbreiding heb ik hem zelf nog niet gespeeld.

Design en functionaliteit
Het spel bestaat uit een set kaarten, familiewapens (stevige vierkante kartonnetjes) en goudstukken (kartonnen rondjes). De plaatjes op de kaarten zijn leuk om te zien.

EINDBEOORDELING: