Elfenkoning
|
Naam:
Elfenkoning
Uitgever: Amigo
/ 999 Games
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Alan Moon
Tijdsduur: ongeveer 1 uur (erg afhankelijk van het aantal spelers)
Prijs: ongeveer 11 €
|
Elfenkoning is een
kaartspel dat gebaseerd is op het bordspel Elfenland. De elfenkoning
zoekt een opvolger onder de elfenprinsen. De prins die als rijkste terugkomt
van een reis door Elfenland zal koning worden.
Beginopstelling
De kaarten worden geschud en als gedekte stapel in het midden gelegd.
Dan kiest elke speler z'n familiewapens. Er zijn 6 verschillende, en
van elk familiewapen zijn er 4. Iedere speler krijgt ook nog 2 munten
ter waarde van 5 en twee munten ter waarde van 1. Dat is het startkapitaal.
De rest van de munten vormt de bank. De startspeler krijgt de draak,
en deelt 8 kaarten uit aan iedere speler.
Spelverloop
Het spel bestaat uit drie fasen: 1 - kaarten uitdelen, 2 - reis plannen
en 3 - reis maken. Er zijn drie soorten kaarten die een speler kan krijgen/kopen:
gebiedskaarten, reiskaarten en hinderniskaarten (=actiekaarten). Met
de gebiedskaarten en de hinderniskaarten wordt in de tweede fase ('reis
plannen') op de speeltafel Elfenland uitgetekend. Dit betekent dat Elfenland
er elke ronde anders uit kan zien.
Planningsfase
(fase 2)
In fase 2 (planningsfase) mag een speler 1 actie kiezen uit een aantal
acties:
Gebiedskaart spelen: een gebiedskaart (zie derde kaart hierboven) op
tafel leggen. De gebiedskaarten die voor de speler op tafel liggen vormen
z'n rijk. Een gebiedskaart mag in het eigen rijk of in het rijk van
een andere speler gelegd worden. In elk gebied mogen er 1 of 2 gebiedskaarten
liggen. Een tweede kaart wordt links van de eerste kaart gelegd. Op
die manier ontstaat er een doorlopend rijk (dat loopt van kaart 1 van
speler 1, en eindigt bij kaart 2 van de laatste speler). De kaarten
gaan de route vormen. Op elke gebiedskaart staat een waarde aangegeven.
Die waarde is het aantal goudstukken dat je kunt verdienen wanneer je
het gebied weet door te reizen in de reisfase.
Drie kaarten trekken en vier kaarten afleggen: drie kaarten van de gedekte
stapel trekken en vervolgens weer 4 kaarten naar keuze op de aflegstapel
leggen.
Een kaart kopen: de bovenste kaart van de gedekte stapel kopen voor
1 goudstuk
Een hinderniskaart spelen: een hinderniskaart (boomstronk en watermonster),
een dief of goudkaart aan een gebied leggen en vervolgens een van de
familiewapens op deze gespeelde kaart leggen. Aan elk gebied mogen maximaal
3 verschillende (!) kaarten liggen. De hinderniskaarten zorgen ervoor
dat een speler 1 extra reiskaart moet spelen in de reisfase om het gebied
te doorkruisen. Een diefkaart zorgt ervoor dat de eigenaar van de kaart
(diegene wiens familiewapen erop ligt) 2 goudstukken ontvangt van de
reiziger. Een goudkaart zorgt ervoor dat als de eigenaar van die kaart
het gebied weet te doorkruisen de dubbele waarde krijgt van dat gebied.
Een gebied sluiten: een speler mag een gebiedskaart en de daarbij behorende
actiekaarten wegnemen en op de aflegstapel leggen. De actie kost 2 goudstukken
per gebiedskaart en 1 goudstuk per actiekaart.
Passen: een speler mag passen als er minstens 1 gebiedskaart in z'n
gebied ligt.
'Geen gebiedskaart' roepen: het kan zijn dat een speler geen gebiedskaarten
heeft, noch op tafel, noch in z'n hand. Hij laat z'n kaarten zien aan
de andere spelers en mag vervolgens van de gedekte stapel een gebiedskaart
uitzoeken. Vervolgens legt hij een van z'n kaarten op de stapel en de
stapel wordt weer geschud.
Reisfase (fase
3)
Met de reiskaarten gaat elke speler in de derde fase ('reis maken')
proberen zo ver mogelijk te reizen en zo veel mogelijk goud te verzamelen.
De startspeler begint met het uitspelen van reiskaarten en gaat net
zo lang door totdat hij niet meer verder kan. De waardes van de gebieden
die hij heeft doorkruist worden opgeteld en de speler krijgt het goud.
Let op dat de actiekaarten ook worden gewaardeerd (dief = -2 goud en
goudkaart = gebiedswaarde x 2). Welke reiskaarten je kunt gebruiken
om een gebied te doorkruisen staat op de reiskaarten aangegeven. Zo
kun je met de elfenfiets het platteland of het bos doorreizen, en kost
het je twee elfenfietskaarten om een berg over te steken. Met het vlot
bijvoorbeeld (zie boven) kun je een rivier oversteken en kost een oversteek
over zee je 2 vlotkaarten.
Einde
Wanneer iedere speler een reis heeft gemaakt wordt alles van tafel gehaald,
en begint de volgende ronde, waarbij de speler links van de startspeler
mag beginnen. Er worden zoveel rondes gespeeld als dat er spelers zijn.
Wie aan het eind het meeste goud heeft vergaard, heeft gewonnen.
Mening
Moelijkheidsgraad
Een eenvoudig te leren spel, dat tijdens het spelen nog wel eens verrassende
wendingen kan nemen. Gok je erop dat de kaart die je koopt met je zuurverdiende
goudstukken je reis zal verlengen? Of ga je voor een kortere reis en
spaar je je reiskaarten op voor de volgende ronde om dan je slag te
slaan? Bouw je nog wat hindernissen om zo je medespelers dwars te liggen?
Of doek je je rijk plotseling op, zodat je medespelers gedwongen zijn
om hun reiskaartenverzameling te herzien?
Speelplezier
Een grappig spel, dat ook gewaardeerd wordt niet-spelletjesfanaten.
De reacties zijn meestal erg positief, wat bij sommige 'zwaardere' strategiespellen
nog wel eens kan tegenvallen. Het spel is met 2 spelers wat minder leuk,
en met 6 spelers duurt een potje nogal lang. Je kunt daar omheen door
voor wat meer of juist voor wat minder beurten te kiezen tijdens een
potje.
Daarnaast is het
formaat van de doos klein en compact, wat het ideaal maakt om mee op
reis te nemen. Verder vind ik het kaartspel leuker dan het bordspel.
Bij het bordspel ligt de eindscore meestal zo dicht bij elkaar dat de
lol er een beetje vanaf is. Dat schijnt met de uitbreiding op het bordspel
(Elfengold) opgelost te worden, maar met uitbreiding heb ik hem zelf
nog niet gespeeld.
Design en functionaliteit
Het spel bestaat uit een set kaarten, familiewapens (stevige vierkante
kartonnetjes) en goudstukken (kartonnen rondjes). De plaatjes op de
kaarten zijn leuk om te zien.
EINDBEOORDELING:
|