![]() |
Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon |
Samenvattend Beoordeling |
Eufraat &
Tigris
Het doel van Eufraat & Tigris is om winstpunten te halen door het stichten en versterken van koninkrijken in en rondom de rivieren Eufraat en Tigris. Een koninkrijk bestaat uit minimaal 1 leider, en fiches en leiders die horizontaal en verticaal met elkaar verbonden zijn, vormen 1 gebied. In elk koninkrijk kunnen meerdere leiders van dezelfde dynastie of van een andere dynastie aanwezig zijn. Wanneer er twee dezelfde leiders (2 koningen, 2 priesters, 2 boeren of 2 handelaren) van ieder een andere dynastie zich in hetzelfde koninkrijk bevinden, is er sprake van een conflict. Het spel kent 2 soorten conflicten: extern conflict (wanneer 2 koninkrijken met elkaar verbonden worden door middel van fiches) of een intern conflict (wanneer eenzelfde leider van een andere dynastie in het koninkrijk bijgeplaatst wordt). De beide soorten conflicten worden op verschillende wijze beslecht. Bij een extern conflict worden de aanhangers van de aanvaller en verdediger geactiveerd. Beide spelers tellen de fiches van dezelfde kleur van de leiders uit hun oorspronkelijke koninkrijk op. Degene met de meeste aanhangers wint het conflict. Bovendien mogen de fiches achter het scherm ingezet worden door ze open op tafel te leggen. Zijn er meerdere leiders in het nieuwe koninkrijk, dan wordt het conflict per leider afgewerkt. De aanvaller geeft aan in welke volgorde hij aanvalt. Bij een intern conflict proberen beiden zoveel mogelijk tempels te activeren. De aanvaller als ook de verdediger tellen het aantal tempels dat horizontaal en verticaal direct tegen hun leider aanligt. Monumenten geven elke beurt opnieuw winstpunten. Monumenten mogen gebouwd worden als een speler 2 velden bij 2 velden met dezelfde kleur fiches kan plaatsen (een vierkant dus, dat 4 velden beslaat). Elk monument heeft 2 kleuren. Spelers die leiders van die kleuren in het koninkrijk met het monument hebben staan, krijgen elke beurt een winstpunt in die kleur. Schatten kunnen verdiend worden wanneer er zich aan het eind van de beurt 2 schatten in hetzelfde koninkrijk bevinden, en er is een handelaar (groene leider) van een van de spelers in dit koninkrijk. De speler van de handelaar mag een van de schatten pakken.
Moelijkheidsgraad Speelplezier Design en functionaliteit EINDBEOORDELING:
|