Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
lollig en enigszins chaotisch racespelletje, familiespelletje
Negatief: misschien wat licht voor strategen, en misschien
ook minder leuk voor de Roborally-haters
Beoordeling
   
Relevante links
E.C.
Comics
Computerversie
Finstere Flure (gratis downloaden)
|
Finstere Flure
![[ Finstere Flure ]](../images/spellen/finstereflure2.jpg) |
Naam:
Finstere Flure
Uitgever:
2F Spiele
Aantal spelers: 2-7
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Friedemann Friese
Tijdsduur: ongeveer 30-45 minuten
Prijs: ongeveer 18 € |
Vorig jaar (2002)
had ik, nogal impulsief, op de beurs in Essen (D) het spel Fische
Fluppen Frikadellen gekocht van de kleine zelfstandige Duitse
uitgever 2F Spiele.
We konden op de beurs het spel niet spelen, omdat er gewoon geen tafel
meer vrij was (er waren maar 2 tafels op de kleine stand). Van die impulsieve
aankoop heb ik achteraf geen enkele spijt van gehad. Integendeel. Dit
jaar stond hij er met Finstere Flure. Gelukkig kon je van te
voren een tafel reserveren via Internet, waar we dan ook gebruik van
hadden gemaakt. Het spel beviel zeer goed, en we hebben het meegenomen.
Wat is het nu? Het
is een racespel, door een kerker heen, waar een monster jaagt op de
spelfiguren die bestaan uit houten schijven met grappige tekeningen
van karakters die wel erg veel lijken bijvoorbeeld de Adams Family en
de Simpsons en die door de spelers worden aangestuurd. Het hele spel
ziet er erg 'camp' uit, en de humor die in de kleine details zit waardeer
je, of die waardeer je niet. De cover van de doos is gebaseerd op de
E.C.
Comics uit de zestiger jaren. We vinden het wel grappig. Het spelmechanisme
zelf doet me een beetje denken aan een zeer lichte versie van Roborally,
en ook een beetje aan Pacman.
Spelopzet
Iedere speler kiest een kleur, en krijgt (afhankelijk van het aantal
spelers) 3 of 4 houten karakterschijven in die kleur. Het monster wordt
in elkaar gezet (je kunt uit een pakketje met allerlei benen, armen,
rompen, hoofden en voeten je eigen monster maken door de onderdelen
in elkaar te schuiven), en wordt pal voor de uitgang gezet. De 8 grafstenen
worden geschud en naast het bord met de voorkant naar beneden neergelegd.
Op het bord worden de verschillende onderdelen neergelegd volgens de
afbeelding in de handleiding. Dit is een leidraad voor het beginnersspel,
waarin in eerste instantie alleen pilaren en bloedvlekken op het bord
worden neergelegd. Verder krijgt de startspeler een marker die aangeeft
dat hij de ronde mag beginnen. Kloksgewijs wordt deze marker na elke
ronde verplaatst naar de volgende speler (die dan startspeler wordt).
Spelverloop
Elke speler zet in de eerste ronde 2 van z'n figuren op het bord (in
de tweede ronde worden de resterende figuren ingezet én de al
op het bord aanwezige figuren verplaatst), beginnende op het startveld.
De schijven hebben aan beide kanten hetzelfde spelfiguur, maar op beide
kanten staan er verschillende cijfers, die opgeteld altijd 7 zijn. Zo
is er een spelfiguur met aan de ene kant een witte 4 en aan de andere
kant een zwarte 3. Deze cijfers geven aan hoeveel vakjes een figuur
mag lopen. Met de nadruk op 'mag'. Het is niet verplicht het volledige
aantal te lopen. Alleen horizontaal en verticaal bewegen is toegestaan.
Er wordt in de eerste
ronde begonnen met de kant waarop de witte cijfers staan. Als een speler
het aantal vakjes heeft gelopen, wordt de steen omgedraaid, en mag de
speler de volgende beurt het aantal vakjes die op die kant staan afgedrukt
lopen. Elke keer als er dus een figuur verplaatst is, draai je de houten
schijf weer om. Als iedereen de schijven heeft verplaatst, dan is het
de beurt aan het monster. Er wordt een grafsteen van de stapel getrokken,
en er wordt uitgevoerd wat daarop staat. Op 6 van deze grafstenen staan
cijfers, en dat is het aantal vakjes wat het monster gaat lopen. Het
monster kijkt eerst naar voren, dan naar rechts en dan naar links, en
als er zich op de lijn waarin hij kijkt een figuur bevindt, draait hij
zich daar meteen naartoe. Ziet hij geen spelfiguur, dan loopt hij 1
vakje verder in de richting waarin hij al ging. Vervolgens kijkt het
monster weer eerst vooruit, dan rechts en dan links. Ziet hij een figuur,
dan draait hij zich daar meteen naar toe. Enzovoorts. Het is dus: kijken-lopen-kijken-lopen-etc.
De laatste actie van een monster is altijd 'kijken'. Het monster begint
en eindigt dus met 'kijken'.
Komt het monster tijdens het lopen op een vakje met een spelfiguur,
dan wordt die opgegeten (en van het bord genomen). De volgende ronde
mag de speler zijn figuur weer vanaf het startveld inzetten. Het monster
loopt het volle aantal vakjes, ook als dat betekent dat hij meer dan
1 karakter opeet. Dan zijn er nog twee speciale grafstenen: 1 met 1
kruis, en 1 met 2 kruizen. Het monster moet net zo lang doorlopen totdat
er 1 (1 kruis) of 2 (2 kruizen) figuren zijn opgegeten, met als restrictie
dat hij na 20 vakjes ophoudt met lopen.
Dan kan het zijn dat het monster van het bord afloopt, doordat hij rechtdoor
blijft lopen. Op het bord staan aan de rand letters aangegeven, en elke
letter staat er tweemaal op. Als een monster bijvoorbeeld het bord afloopt
bij de letter B, dan komt hij er weer in op het veld waar de andere
letter B staat. Dat kan nogal eens voor onaangename verrassingen zorgen:
het monster verschijnt plotseling aan de andere kant van de kerker.
Pilaren en bloedvlekken
Het monster kan niet door rotsblokken heen kijken, en zal dus niet richting
een spelfiguur lopen die daarachter staat. De rotsblokken zijn dus prima
schuilplekken. De bloedvlekken zijn glibberig, en daarover glij je van
de ene kant naar de andere, terwijl het maar als 1 stap geldt. Daarmee
kun je dus flink versnellen.
Verder zijn de figuren sterk genoeg om rotsblokken vooruit te duwen,
mits het vakje daarachter leeg is. Het monster is een stuk sterker,
en kan een rotsblok met daarachter een spelfiguur voortduwen (en mogelijk
van het bord afduwen; de figuur is dan tegen de muur geplet, en dood).
Eerste fase en
tweede fase
De bedoeling is om 2 van je 3 (of 3 van je 4) figuren veilig naar de
uitgang te loodsen. De speler die dat als eerste gelukt is, mag zich
winnaar noemen. Uitzondering is, wanneer de stapel grafstenen op is.
Of beter gezegd: wanneer er nog 1 grafsteen over is op de stapel, dan
worden alle grafstenen opnieuw geschud, en komt het spel in een tweede
fase. Nu mag elk figuur dat dood gaat niet meer opnieuw ingezet worden
in de volgende ronde. Als alle spelfiguren van het bord zijn (dood,
of in veiligheid), dan wordt er gekeken welke speler de meeste figuren
in veiligheid heeft gebracht. Diegene is dan de winnaar.
Gevorderden
Voor de gevorderden zijn er nog meer onderdelen die in de kerker geplaatst
kunnen worden, zoals kristallen, teleporters en keerstenen. Bovendien
kun je afspreken welke onderdelen gebruikt gaan worden, waarna elke
speler om de beurt een element op het bord legt, totdat alles geplaatst
is, en dan pas beginnen met het eigenlijke spel.
Computerversie
Vanaf de 2F Spiele
site kun je gratis een éénpersoons
computerversie downloaden (Windows en Mac versie). Van het spel
is daar een puzzelversie gemaakt, waarbij je moet zorgen dat de gele
smilies wél gegeten worden, en de groene niet.
Mening
Moelijkheidsgraad
De spelregels zijn simpel, en in een paar minuten uitgelegd. Het spel
is een stuk luchtiger dan bijvoorbeeld Roborally,
en spreekt daarom misschien meer mensen aan.
Speelplezier
Een luchtig en grappig spel, waarbij licht denkwerk vereist is. Je weet
niet hoeveel stappen het monster aan het eind van de beurt mag zetten,
en dat maakt het chaotisch. Maar juist dat past zo goed bij het spel.
Wat grappig is om te zien is dat alle spelers bijna letterlijk in alle
richtingen wegvluchten als het monster in de buurt van de figuren komt.
Met een beetje oefening kom je er al snel achter dat je het monster
ook naar je medespelers kunt lokken, door een van je spelfiguren tactisch
neer te zetten. Het spel duurt ook nog eens niet al te lang (30-45 minuten)
en kan dus makkelijk nog even tussen andere spellen door gespeeld worden.
Leuk!
Design en functionaliteit
Camp en groen.
EINDBEOORDELING:
   
|