Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
niet al te lang dobbelspel met een goeie vaart en een vleugje politiek
erin
Negatief: de spelregels zijn in het Koreaans en de geluksfactor
is toch redelijk hoog
Beoordeling
  
Relevante links
Engels
vertaling spelregels
|
Lineage II: The
Boardgame
![[ Lineage II ]](../images/spellen/lineage.jpg) |
Naam:
Lineage II: The Boardgame
Uitgever:
Dagoy
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Ontwerpers: Sanghoon Lim, Sunyoung Lim, Thomas H. Jung
Tijdsduur: 60-90 minuten
Prijs: ongeveer 30 € |
Het spel Lineage
II: The Boardgame is gebaseerd op het online Koreaanse computerspel
Lineage II dat
jarenlang mateloos populair is geweest in Korea. Ook het bordspel is
van Koreaanse hand. M'n vriend en ik hebben het computerspel ook een
behoorlijke tijd gespeeld, en op Spiel in Essen liepen we tegen het
bordspel aan. We moesten het uiteraard hebben, ook al waren onze verwachtingen
ten aanzien van het spel bijzonder laag. Gewoon een impulsaankoop uit
nostalgische overwegingen. Een exotisch hebbedingetje. Onze verbazing
was groot toen we het een keer 'gewoon voor de lol' probeerden te spelen.
Het bleek namelijk zo slecht niet eens, en de kwaliteit van de onderdelen
was enorm hoog!
Spelopzet
Het spelbord bestaat uit een kaart van de wereld, met daarop steden
en speciale gebieden afgebeeld. Rondom de steden en speciale gebieden
zijn er loopvakjes. Verder is er een aparte plek op het bord gereserveerd
voor het uitvechten van kasteelbelegeringen, en zijn er vakken voor
de gebeurtenis- en monsterkaarten. de gebeurteniskaarten en de monsterkaarten
worden geschud en op de respectievelijke vlakken op het bord gelegd.
De geldstukken ('adena' genoemd in dit spel) en de overwinningspunten
chips (OP chips) worden in de bank gelegd. Op elke stad (daar zijn er
3 van) wordt een kasteel geplaatst. De 7 8-zijdige dobbelstenen worden
naast het bord gelegd.
Iedere speler krijgt aan het begin van het spel het volgende:
- 1 van de 5 raskaarten (orc, light elf, dark elf, human of dwarf),
met daarop de rugzak en plek voor wapens en uitrusting. De bij het ras
behorende pion wordt op de startplek geplaatst.
![[ Lineage II: raskaart ]](../images/spellen/lineage1.jpg)
- 10 adena (adena is de geldeenheid in het spel)
- 5 huursoldaten
- 2 gebeurteniskaarten
- 2 kasteelbelegeringskaarten, 1 met Offence (aanval; overigens is het
verkeerd gespeld, maar daar kom ik later nog op terug) erop en 1 met
Defense (verdediging)
- 3 OP chips
Spelverloop
De jongste speler begint. Het verloop komt in het kort neer op het volgende
neer:
1. De speler die aan de beurt is kan twee dingen doen: een belegering
starten of de genummerde dobbelsteen rollen en zijn pion op het bord
verzetten.
Verder mag je, als je een kasteel bezit, een prestige chip op het kasteel
zetten. Je ontvangt ook evenveel adena als er prestige chips liggen.
2. Heb je de dobbelsteen gerold, dan verzet je je pion evenveel stappen
als de ogen aangeven. Kom je op een speciaal veld terecht, dan mag je
de bijbehorende actie uitvoeren. Zo is er bijvoorbeeld een tempel, en
als je die aandoet ontvang je 10 adena. Of je komt in een drop terecht
en daar mag je spullen verkopen of gebeurteniskaarten trekken of soldaten
inhuren. Of je komt terecht op het race circuit waar je je adena kunt
vergokk...erhm verdienen. Of je komt op een leeg veld terecht. Dan doet
dit veld dienst als jachtgrond en mag je een monster bevechten. Er zijn
twee soorten kaarten: quest kaarten en actiekaarten. Met de questkaarten
kun je OPs krijgen en actiekaarten mogen tijdens je beurt gespeeld worden.
Wel maar 1 per beurt. En dat kan ook vanalles zijn: extra soldaten tijdens
een belegering, of hulp bij het doden van monsters. Overigens is de
tekst op deze kaarten zowel in het Koreaans als Engels.
![[ Lineage II: Gebeurteniskaarten ]](../images/spellen/lineage3.jpg)
Als je op een kasteel
komt dat nog niet in iemands bezit is, krijg je automatisch dat kasteel
toegewezen en kun je soldaten inhuren voor 3 adena per stuk. Elke beurt
krijg je een prestige chip rond je kasteel erbij (en aan het begin van
je beurt evenveel adena als dat je prestige chips hebt). Heeft een kasteel
7 prestige chips dan worden alle prestige chips weggehaald en krijgt
de eigenaar 1 OP. Vanaf de volgende beurt begint de opbouw van prestige
chips opnieuw.
3. Je mag spullen verkopen.
Monsters
bevechten
Kom je op een jachtveld, dan mag je een monster bevechten. Je kiest
dan een monster van de monsterstapel. Monsters van de C stapel zijn
gemakkelijker te overwinnen dan die op de A stapel. De beloning voor
het verslaan van een A monster is echter een stuk groter. De monsterkaart
leg je op de jachtgrond en je gooit 5 dobbelstenen (met daarop gekleurde
bolletjes; geel, rood en groen). Elke monsterkaart geeft aan hoeveel
je van welke kleur je moet rollen om het monster te verslaan. Heb je
het monster verslagen, mag je het monsterkaartje omdraaien en kijken
wat de beloning is. Dat kunnen 'potions' zijn, of wapens of uitrusting.
Je mag deze dan houden (en eventueel later verkopen voor adena). Heb
je het monster niet verslagen, dan blijft het liggen op het jachtveld,
de speler is 'dood', verliest op de plek waar hij is doodgegaan adena,
en komt in het dichtsbijzijnde dorp weer tot leven. De beurt is dan
meteen voorbij. De hoeveelheid adena die de speler verliest staat op
de monsterkaart. Heb je geen of niet genoeg adena dan verlies je uitrusting
op die plek.
Het monster blijft dus liggen en zodra een speler op dit jachvlak komt,
dan mag hij zijn geluk opnieuw beproeven. Verslaat iemand het monster,
dan krijgt hij alles wat op het jachtveld ligt.
Monsters bevechten gaat gemakkelijker met uitrusting. Elke uitrusting
kan 1 of meerdere kleuren toevoegen aan je worp. Stel, je hebt een uitrustingsstuk
met een groen bolletje erop, en het monster heeft een worp nodig van
3 groene bolletjes, dan hoef je met 5 dobbelstenen nog maar 2 groene
bolletjes te gooien in plaats van 3.
![[ Lineage II: Monsterkaarten voorkant ]](../images/spellen/lineage5.jpg)
![[ Lineage II: Monsterkaarten achterkant ]](../images/spellen/lineage4.jpg)
Kasteelbelegering
Komt een speler op een kasteel dat al in het bezit is van een andere
speler, dan wordt er een belegering gestart. Elke speler is verplicht
mee te doen aan deze belegering! Elke speler zet 1 OP in. Vervolgens
bepalen alle spelers welke kant ze kiezen: die van de aanvaller of die
van de verdediger. De aanvaller en verdediger mogen beiden discussiepunten
aanhalen en commentaar en hints geven, in de hoop dat de rest hun kant
kiest. De spelers kiezen een kant door middel van of de Offence kaart
of de Defense kaart gesloten voor zich neer te leggen. Uiteraard mag
de eigenaar van het kasteel alleen de verdediging kiezen en diegene
die de belegering is gestart de aanval. Als alle spelers een kant hebben
gekozen, worden de kaarten omgedraaid. Daarna zet iedereen soldaten
in, en wel door ze in gesloten hand te pakken. Heeft iedereen het aantal
soldaten bepaald, dan worden de ingezette legers getoond en op het belegeringsvak
gelegd. Ook eventuele actiekaarten mogen worden gespeeld. Vervolgens
wordt er gevochten met de genummerde dobbelsteen. Elke kant gooit een
dobbelsteen. De kant met het hoogste cijfer verwijdert een aantal legers
van de tegenstander. Het aantal dat wordt verwijdert is het verschil
tussen de twee worpen. Dus, stel dat de aanvaller 3 gooit en de verdediger
6, dan verdwijnen er 3 legers van de aanvaller van het bord. Dit gaat
net zo lang door totdat alle legers van een kant weg zijn. De kant die
nog legers over heeft, verdeelt de ingezette OP chips, plus nog een
extra OP chip van de bank.
![[ Lineage II: Belegeringskaarten ]](../images/spellen/lineage2.jpg)
Einde van het
spel
Het spel eindigt wanneer:
- 1 speler 10 OP heeft
- 1 speler geen OP meer heeft
- er geen monsters meer zijn waar spelers op kunnen jagen
Winnaar is degene met 10 OP, of, als het spel eerder eindigt, degene
met de meeste OP.
Mening
Moelijkheidsgraad
Op zich is het spel niet zo vreselijk ingewikkeld in zit redelijk logisch
in elkaar. Als je de spelregels eenmaal kent. En daar zit hem het probleem.
Het spel is Koreaans, en de actiekaarten zijn zowel in het Koreaans
en Engels (soms zelf foutief Engels, zoals in het geval van de belegeringskaarten),
maar de spelregels dan weer niet. Die zitten alleen in het Koreaans
in de doos. Maar her en der zijn er op Internet gelukkig Engelse vertalingen
te downloaden, al zijn de vertalingen soms ook niet al te best.
Speelplezier
Het blijft een dobbelspel met een vrij hoge geluksfactor, maar toch
valt het uiteindelijk nog wel mee. Zeker als het gaat om de eindoverwinning
en de belegeringen, dan wordt het een en ander gecompenseerd doordat
spelers een kant moeten kiezen tijdens belegeringen. Wat ook meehelpt
is de lengte van het spel. Vaak duurt een spel niet langer dan 1-1,5
uur en dat is voor een dergelijk spel wel genoeg. Ik vind hem zelf verrassend
leuk. Geen topper, maar ik heb beslist slechtere spellen in m'n collectie.
Een niet al te lang dobbelspel met een vleugje politiek.
Met 2 spelers is het spel niet zo geslaagd, omdat er dan geen 'politiek'
komt kijken bij de belegeringen en eigenlijk de overwinning alleen maar
neerkomt op geluk. Ik vind hem op z'n best met 5 spelers.
Design en functionaliteit
Werkelijk prachtig en degelijk materiaal: geplastificeerde kaarten,
houten kastelen, dik spelbord en dikke raskaarten omtrokken door linnen...
Ik denk dat dit spel qua kwaliteit van materiaal het beste spel in m'n
verzameling is.
EINDBEOORDELING:
  
|