Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
sneller dan het originele Risk
Negatief: redelijk snel afgelopen
Beoordeling
Relevante links
LotR
Risk (Engelstalig)
|
Lord of the Rings
Risk
|
Naam:
Lord of the Rings Risk
Uitgever: Hasbro-Parker
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 9 jaar
Ontwerper: ?
Tijdsduur: ongeveer 1-1,5 uur
Prijs: ongeveer 46 €
|
Tijden lang heb
ik menige avond besteed aan het spelen van Risk. Tot in the late
avonduren en soms zelfs tot de vroege ochtend speelden we het met een
groepje vrienden. Afgelopen weekend zag ik, toen ik de aankondigingen
van nieuwe spellen aan het doorspitten was ter voorbereiding op Essen
2002, tot mijn grote verbazing dat sinds heel kort een spel uit was
met de naam Lord of the Rings Risk. Wat betreft de Lord of
the Rings hype ben ik nogal kritisch ten aanzien van de spellen
die uitkomen met dit thema. Zelfs al ben ik een fan van de werken van
Tolkien, mijn verzamelwoede is niet groot genoeg om matige spellen aan
te schaffen, alleen omdat het het thema Lord of the Rings draagt.
De toevoeging 'Risk' wekte echter m'n interesse. Op een aantal
sites meldden enkele fanatieke spelers dat ze het al gespeeld hadden,
en men was redelijk positief. Inmiddels heeft het spel een plekje in
onze verzameling gekregen, en ik vermoed dat we het veel gaan spelen
de komende maanden. Ik vind het spel namelijk uitstekend!
De doos bevat alle
onderdelen die je normaliter nodig hebt voor een avondje Risk.
Plus nog wat extra's. Want het spel kan op twee manieren gespeeld worden:
- volgens de klassieke Risk-regels (maar dan in een Lord of
the Rings jasje, met gebieden zoals De Gouw, Moria, etc, en legers
die bestaan uit de Ruiters van Rohan, Nazgûl, Trollen, Orks etc.
Er zijn twee kleuren met Kwade troepen (zwart en rood) en twee legers
met Goede troepen (geel en groen))
- volgens aangepaste Risk-regels met een aantal extra regels
en kaarten
Het enige verschil
met het gewone Risk is dat je het spel maar met maximaal 4 spelers
kunt spelen, i.p.v. 6.
De aanpassingen
en toevoegingen
Er zijn een aantal opvallende verschillen met het traditionele Risk.
De belangrijkste zijn:
- In het spel verplaatst
De Ring zich over 13 gebieden over het speelbord. De Ring start uiteraard
in De Gouw, en elke keer als een speler zijn beurt beëindigd
heeft, wordt de Ring naar het volgende gebied geplaatst. In sommige
gebieden staat een dobbelsteen afgebeeld, en dan moet er gedobbeld
worden. Wanneer het aantal ogen meer dan 3 is, dan gaat de Ring naar
het volgende gebied; anders blijft hij in het gebied staan, totdat
een speler aan het eind van z'n beurt meer dan 3 gooit. Wanneer de
Ring van het bord verdwijnt, is het spel afgelopen. Het feit dat bijvoorbeeld
Mordor niet op het bord staat, en dat de Ring van het bord verdwijnt,
lijkt te wijzen op een mogelijke uitbreiding van het spel. Mogelijk
met een nieuw bord dat je tegen het bord van deze uitvoering kunt
aanleggen? En misschien, omdat het aantal gebieden daarmee uitgebreid
wordt, ook 2 nieuwe kleuren legers, zodat je het met 6 personen kunt
spelen? Het zijn speculaties :-)
- Sommige gebieden
grenzen aan rivieren en/of bergen. Legers kunnen de bergen en rivieren
niet oversteken. Heeft een rivier een brug van het ene naar het andere
gebied, dan mag je je legers wel over de rivier verplaatsen.
- Sommige gebieden
hebben forten. Wanneer je legers hebt in een gebied met een fort,
dan mag je bij de verdediging van het gebied 1 optellen bij het hoogste
aantal ogen.
- Elke speler heeft
een leider. Wanneer je leger in een bepaald gebied versterkt is met
deze leider dan mag er zowel bij de verdediging als bij de aanval
1 opgeteld worden bij het aantal ogen van de dobbelsteen (of het hoogste
aantal ogen van een van de dobbelstenen, als je met meer dan 1 aanvalt
of verdedigt).
Naast de traditionele
gebiedskaarten zijn er nu ook avonturenkaarten. Deze zijn weer onderverdeeld
in drie verschillende categorien:
1. Opdrachtkaarten
Deze kaartjes bevatten geheime opdrachten. Je kunt hiermee extra legers
verwerven door met je leider het gebied te bezetten dat op het kaartje
vermeld staat.
2. Gebeurteniskaarten
Gebeurteniskaarten moeten onmiddelijk uitgespeeld worden. Sommige kaartjes
zijn positief en andere negatief. Het kaartje 'Ze hebben een trol
bij zich!' bijvoorbeeld houdt in dat als Moria beheerst wordt door
Kwade troepen, deze troepen dan 2 extra legers krijgen. Wordt Moria
bezet door Goede troepen, dan verliezen deze troepen twee legers.
3. Machtkaarten
Machtkaarten lijken veel op gebeurteniskaarten, maar kunnen bewaard
worden om later uit te spelen. Deze kaartjes zijn altijd gunstig voor
de speler.
De score wordt in
de Lord of the Rings-versie niet alleen bepaald door het aantal
gebieden dat je bezit aan het eind van je beurt, maar ook door het puntenaantal
dat op de uitgespeelde avonturenkaarten staat aangegeven. Avonturenkaarten
leg je namelijk, na het uitspelen, open voor je neer, en je spaart ze
op. Bovendien krijg je twee extra punten voor elk fort dat je bezet
houdt.
Mening
Moelijkheidsgraad
Iets complexer dan Risk, maar niet veel. Het spel doet me, in
z'n aangepaste vorm, een beetje denken aan een kruising tussen Risk
en History of the World.
Speelplezier
Een uitstekende versie van Risk, dat ook nog eens een keer gespeeld
kan worden met de traditionele Risk-regels. Eerlijk gezegd gaat
m'n voorkeur tegenwoordig uit naar spellen die niet uren duren, en precies
dat wordt met de aanpassingen bereikt. De Ring reist door 13 gebieden,
en wordt aan het eind van de beurt van elke speler verplaatst. Behalve
op de drie velden waar een dobbelsteen staat afgebeeld. Dan verplaatst
de Ring zich als er 4, 5 of 6 gedobbeld wordt (50% kans dus). Er komen
dus minimaal 13 beurten (beurten; geen rondes), en, statisch gezien,
gemiddeld rond de 16 (al zitten er wat kaartjes tussen de avonturenkaarten
waarmee je de reis van de Ring een beurt kunt blokkeren). Hoe dan ook:
het is niet zo dat het spel enorm lang blijft doorgaan. Het spel is
voor 2, 3 en 4 personen. Met 2 personen vind ik hem minder leuk (net
zoals ik het traditionele Risk met 2 personen ook een stuk minder leuk
vind). De balans is, vanwege de geluksfactor, snel zoek. Met 3 of 4
personen is het een uitstekend spel.
Design en functionaliteit
Goed verzorgd. Ik vind het spelbord heel erg mooi, met de ietwat vervaagde
kleuren en de namen in kalligrafisch schrift. Een stukje van het speelbord:
Jammer vind ik dat
de groene en gele legers in een wat donkerdere omgeving minder goed
te onderscheiden zijn. Wel vind ik het spel wat aan de dure kant voor
wat het is: rond de 46 €, maar dat zal wel met beeldrechten van
de film te maken hebben. Het was mijns inziens niet nodig geweest; het
artwork van het spelbord en de kaartjes zouden denk ik sterk genoeg
zijn om de voorkant van de doos te sieren en de aandacht te trekken.
EINDBEOORDELING:
|