Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
sneller dan het originele Risk
Negatief: redelijk snel afgelopen
Beoordeling
  
Relevante links
LotR
Risk (Engelstalig)
|
Lord of the Rings
Risk: Gondor & Mordor
![[ Lord of the Rings Risk ]](../images/spellen/lotrrisku1.jpg) |
Naam:
Lord of the Rings Risk: Gondor & Mordor
Uitgever: Hasbro-Parker
Aantal spelers: 2-4 / 2
Leeftijd: vanaf 9 jaar
Ontwerper: ? / Richard Borg
Tijdsduur: ongeveer 1-1,5 uur / 45 minuten
Prijs: ongeveer 27,50 €
|
Zoals ik (en anderen
met mij) vorig jaar (2002) al vermoedde is er een uitbreiding gekomen
op Lord of the Rings Risk. Om de
uitbreiding is veel te doen geweest. Er is op een bepaald moment geadverteerd
met '2-6 spelers', wat dus zou inhouden dat er twee nieuwe kleuren legers
zouden komen. Vervolgens kwamen er berichten uit de VS dat de uitbreiding
helemaal van de baan was, en dat er gewoon een geheel nieuw spel zou
komen dat de 'oude' basisversie zou vervangen. Wat bleek? Alleen in
de VS zou een 'vervanging' worden uitgegeven, en Europa zou een uitbreiding
krijgen. Na veel protest van Amerikanen die geen zin hadden het spel
compleet nieuw te kopen, is Hasbro
uiteindelijk overstag gegaan, en konden Amerikaanse klanten een speciaal
nummer draaien en een uitbreiding bestellen. Om een lang verhaal kort
te maken: de VS heeft nu een Lord of the Rings Risk Trilogy Edition
in plaats van Lord of the Rings Risk, en Europa heeft Lord
of the Rings Risk: Gondor & Mordor, een uitbreiding op Lord
of the Rings Risk.
Inhoud
Wat zit er nu dan uiteindelijk in die uitbreidingsdoos?
- het ontbrekende stuk kaart (de gebieden Gondor, Mordor en Haradwaith),
met op de achterkant Minas Tirith. Deze achterkant wordt gebruikt voor
het bijgevoegde 2-persoonsspel Beleg van Minas Tirith. Dit aparte
spel is ontworpen door Richard Borg.
- een nieuwe Ring van tin (die vorig jaar al in de US versie zat)
- meer legereenheden (andere miniaturen ook) in de kleuren rood, zwart,
geel en groen
- nieuwe gebieds- en avonturenkaarten, behorende bij de nieuwe gebieden
- 2 extra dobbelstenen (1 zwarte en 1 rode)
- kaarten voor het spelen van het Beleg van Minas Tirith
- spelregels voor het Beleg van Minas Tirith
- additionele spelregels voor de Lord the Rings Risk regels
- 2 alternatieve manieren/spelregels om Lord of the Rings Risk te spelen,
waaronder een scenario voor 4 spelers waarin de Goede legers een team
vormen en de Kwade legers gezamelijk een doel hebben, namelijk het vinden
van de Ring. Als de Ring in de handen valt van een van de Kwade teams,
dan heeft die partij gewonnen. Weten de Goede legers de Ring naar de
Doemberg te loodsen, dan heeft de Goede partij gewonnen. Een soort van
'capture the (moving) flag' dus.
En dat was het. Geen nieuwe legers in 2 nieuwe kleuren, en dus ook nog
steeds niet geschikt voor 2-6 spelers, maar slechts 2-4.
Alternatieve
regels
Bij de regels zitten nu twee nieuwe speelwijzen toegevoegd. Het eerste
is Bondgenootschap van het Goede tegen het Kwaad. De regels zijn
exact hetzelfde, maar de eindtelling is anders. De spelers met de Goede
troepen tellen hun punten bij elkaar op, en de spelers met de Kwade
troepen ook. Dan wordt er gekeken naar het team met de meeste gezamelijke
punten. Wie daarvan weer de meeste punten heeft, heeft gewonnen. Niet
erg bijzonder, lijkt me.
De tweede lijkt een stuk interessanter: De Jacht op de Ringdrager.
Daarin werken de twee spelers met de Goede troepen samen tegen de spelers
met de Kwade troepen. Het spel wordt volgens de Lord of the Rings
Risk regels gespeeld. Met wat uitzonderingen: als de Reisgenoten
met de Ring de Doemberg bereiken, winnen de Goede troepen. Als de Kwade
troepen de Ring weten te onderscheppen op z'n tocht, dan winnen de Kwade
troepen. Hoe dat in z'n werk gaat: wanneer de Ring aan het begin van
de beurt in een gebied staat dat door Kwade troepen bezet is, mag dat
team met 2 dobbelstenen gooien. Als er 12 wordt gegooid, dan komt de
Ring in handen van het Kwaad en is het spel afgelopen. Als er in dat
gebied een leider staat, mag er 1 bij de worp opgeteld worden. Dat geldt
ook als de Ring zich in een gebied in Mordor bevindt. Dit laatste scenario
lijkt me best interessant. Ik kan me zo voorstellen dat de strijd rond
de gebieden waar de Ring doorheen reist erg verbeten wordt. Bovendien
is het wat meer conform het boek, en daarom een leuke (speltechnische)
vondst. Nog niet geprobeerd, maar ga het zeker doen!
Het Beleg van
Minas Tirith
We hebben dit geprobeerd. We hebben enkele uren lang de spelregels proberen
te ontrafelen. En we hebben het opgegeven. Het had leuk kunnen zijn,
en we hebben echt ons best gedaan, maar de regels waren van een dermate
slechte kwaliteit dat we het voor gezien hielden. Over dit 2-persoonsspel
kan ik tot nu toe niks zinnigs zeggen, simpelweg omdat we het niet snappen.
Mocht iemand er iets van weten te maken, stuur me dan alsjeblieft een
mailtje. Ik zou het ook graag eens willen spelen op de goede manier
:-)
Mening
Moelijkheidsgraad
Hetzelfde als Lord of the Rings Risk
Speelplezier
Wat Beleg van Minas Tirith betreft: het speelplezier was niet
aanwezig, aangezien we niks van de regels begrepen. Voor de rest hetzelfde
als Lord of the Rings Risk, want
er is eigenlijk niks veranderd. Er zijn wat gebieden en kaartjes bijgekomen,
en het spel duurt nu gemiddeld drie beurten langer (Ring reist door
3 gebieden meer).
Design en functionaliteit
Idem als Lord
of the Rings Risk
EINDBEOORDELING:
  
|