![]() |
Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon |
Samenvattend Beoordeling
Relevante links |
Grosse Geschäfte
/ Mall World
Het kleine éénvrouwsuitgeverijtje BeWitched Spiele met Andrea Meyer aan het roer draait al een paar jaartjes mee. De spellen die ze tot nu heeft uitgegeven spraken me niet zo aan. Met Grosse Geschäfte (in het Engels uitgegeven onder de naam Mall World door Rio Grande Games) is dat veranderd. Op de spellenbeurs in Essen had ik het genoegen om het spel uitgelegd te krijgen door de ontwerpster zelf, en het spel beviel me uitermate goed en heb het gekocht. Cryptische
spelregels De bedoeling van het spel is om je eigen Zwitserse bankrekening zo veel mogelijk te vullen. Dit doe je door opdrachten uit te voeren en eventueel smeergeld op te strijken bij de opbouw en inrichting van het nieuwe winkelcentrum 'Mall World'. Voorbereiding Het spel wordt volgens
de startopstelling opgezet (zie foto boven; opstelling voor 4 spelers).
Het spelbord geeft de lege plattegrond van het winkelcentrum weer. De
vergunningskaarten ("approved/Genehmigt") worden geschud.
Iedere speler krijgt willekeurig 4 vergunningskaarten, 5 munten, en
2 pionnen in dezelfde kleur. Een van de 2 pionnen wordt ook het scorespoor
(de bankrekening van de Zwitserse bank) op 20.000 CHF gelegd. Van de
vergunningskaarten worden er 4 open naast het speelbord gelegd en de
resterende kaarten worden als trekstapel ernaast gelegd. De 9 smeergeldfiches
worden gemengd en daarvan wordt er 1 meer getrokken dan dat er spelers
zijn. Bij 4 spelers dus 5. De fiches worden in het Mall Bureau gelegd.
Van elk soort winkel (er zijn 4 soorten) wordt er 1 op de plattegrond
gelegd, en wel zo dat ze elkaar niet raken. Ook wordt er bij 4 spelers
de gele opslagruimte op de plattegrond gelegd. De zwarte fonds tegel
(blauwe tegel met een kassa erop) wordt ook naast het bord gelegd. Verder
zijn er 3 soorten opdrachtkaarten. Deze kaarten worden op kleur gesorteerd
en per kleur geschud. Van de blauwe opdrachtkaarten (speciale opdrachtkaarten)
krijgt elke speler er 1. De resterende speciale opdrachten gaan terug
de doos in. Van de resterende opdrachten wordt een verdekte stapel gemaakt:
de geschudde groene opdrachten komen onderop en de geschudde rode opdrachtkaarten
bovenop. Van deze trekstapel worden de bovenste 4 opdrachten open in
de lobby gelegd, zodat er dus 4 rode opdrachtkaarten in de lobby komen
te liggen. De rest van het materiaal (doelgroepenfiches en winkels)
wordt naast het bord gelegd. Spelverloop 1. Opdracht
aannemen Sommige acties moeten uitgevoerd worden (verplicht) en sommige acties mogen uitgevoerd worden (optioneel) 1. Opdracht
aannemen (optioneel) 2. Vooruitgang
(verplicht) a) Handel
met vergunningskaarten Werden drie kaarten aangeboden, komt vervolgens de speler met het op één na hoogste bod aan zet. Bieden meerdere spelers evenveel geld, heeft diegene die kloksgewijs het dichtst bij de actieve speler zit het hoogste bod. Bij een spel met drie spelers heeft de aanbieder in het geval van gelijke stand het hoogste bod. De laatste aangeboden vergunningskaart moet altijd door de aanbieder zelf gerealiseerd worden. Verworven vergunningskaarten moeten meteen na ontvangst meteen op het bord gerealiseerd worden (hoogste bieder eerst, aanbieder als laatste). b) Bevestigen
van een opdracht
Daarbij betekenen de positieve fiches, dat de speler geld ontvangt; bij negatieve fiches moet de speler smeergeld betalen om de opdracht te mogen bevestigen. De betalingen worden door middel van het verzetten van de de pion op het scorespoor genoteerd. Bevestigde opdrachten worden slechts eenmaal afgerekend, en wel aan het einde van de ronde waarin hij gelegd werd. 3. Nieuwe
vergunningskaarten afleggen en trekken (optioneel) 4. Zwart
fonds verdelen (verplicht) Drie rondes Plannen
realiseren Allereerst de vergunningskaarten:
Hierboven staan
een voorbeeld van een vergunningskaart. Speel je deze kaart uit, dan
mag je óf 1 hobbywinkel (rood) naast een al op de plattegrond
liggende hobbywinkel (rood) bouwen, óf het doelgroepenfiche 'tieners'
(rood) aan 1 hobbywinkel (rood) koppelen. Even voor de duidelijkheid: er zijn 4 soorten winkels.
En er zijn 4 soorten doelgroepen:
Van links naar rechts: kinderen, vrouwen, mannen, tieners. . Het tweede voorbeeld is bovenstaande vergunningskaart. Speel je deze kaart uit, dan mag je óf 1 kledingwinkel (paars) naast een al op de plattegrond liggende levensmiddelenwinkel (groen) bouwen, óf een levensmiddelenwinkel (groen) naast een al op de plattegrond liggende kledingwinkel (paars) bouwen, óf het doelgroepenfiche 'vrouwen' (groen) aan 1 kledingwinkel (paars) koppelen (de winkel heet voortaan 'Maid of the Mall'), óf het doelgroepenfiche 'mannen' (paars) aan 1 levensmiddelenwinkel (groen) koppelen (de winkel heet voortaan 'Fresh Fish'). En dan nog een derde voorbeeld. Speel je deze kaart uit, dan mag je óf 1 kledingwinkel (paars) naast een al op de plattegrond liggende sportwinkel (blauw) bouwen, óf een sportwinkel (blauw) naast een al op de plattegrond liggende kledingwinkel (paars) bouwen, óf het doelgroepenfiche 'mannen' (paars) aan 1 sportwinkel (blauw) koppelen (de winkel wordt dan 'Jump and Gun'). De doelgroep 'kinderen' mag dus NIET aan een kledingwinkel worden gekoppeld met deze kaart! Opdrachten
en geld innen dan krijgt de speler 3.000 CHF op zijn rekening bijgeschreven indien er 2 hobbywinkels (rood en rood) naast elkaar op de plattegrond liggen. Dit geldt voor elke combinatie hobbywinkel/hobbywinkel die op de plattegrond aanwezig is. Liggen er dus bijvoorbeeld 3 van dergelijke combinaties op het bord, dan ontvangt de speler 3 x 3.000 CHF = 9.000 CHF op z'n rekening. De volgende afbeelding is een voorbeeld van 3 combinaties van twee naast elkaar liggende hobbywinkels: Iets dergelijks geldt voor de groene opdrachten. Maar hier wordt vooral gekeken naar specialisatie op doelgroepen. Voor elke 'Belt & Button' (kledingzaak (paars) die aan de doelgroep mannen (paars) is gekoppeld) die op het bord ligt, krijgt de speler 4.000 CHF. Maar hij krijgt daarnaast ook 4.000 CHF voor elke 'Skateman' (rood (tieners) op blauw (sport)) winkel. Voor bovenstaand situatie zou de speler dus 2 x 4.000 CHF krijgen bijgeschreven. Deze winkels hoeven dus niet tegen elkaar aan te liggen! De speciale opdrachten (blauw) zijn een stuk moeilijker te realiseren. Heb je bijvoorbeeld aan het eind van een ronde de bovenstaande opdracht bevestigd (en open voor je liggen), dan houdt dat in dat je 12.000 CHF krijgt wanneer de winkels 'Belt & Button' en 'Jen's Got Berries' naast elkaar op de plattegrond liggen. Heb je twee van dergelijke combinaties weten te maken, dan levert je dat dus 24.000 CHF op.
Moelijkheidsgraad Speelplezier Design en functionaliteit EINDBEOORDELING:
|