[ Speljournaal ]
 Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon

Index spelbeschrijvingen

Samenvattend
Positief: vlot spelletje, simpele regels, leuke mix van bieden en tactiek
Negatief: misschien wat erg licht

Beoordeling

 

MarraCash

[ MarraCash ]

Naam: MarraCash
Uitgever: Kosmos
Aantal spelers: 3 of 4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Ontwerper: Stefan Dorra
Tijdsduur: ongeveer 60 minuten
Prijs: ongeveer 20 €

In het spel MarraCash moet je proberen zoveel mogelijk geld (dirhams) binnen te halen door spullen te verkopen aan toeristen op een markt in een Oosterse stad.

Startopstelling
Het spelbord bestaat uit een markt met allerlei marktkraampjes in 5 verschillende kleuren (rood, groen, geel, blauw en paars), met daartussen paadjes, en hier en daar een bron. De toeristen, in de vorm van houten pionnen, hebben dezelfde kleuren. Toeristen in het blauw willen alleen kopen in de blauwe kraampjes, rode toeristen alleen in de rode kraampjes, enz. Alle toeristen (op 9 na) worden in het begin van het spel buiten de stadsmuren gezet, in een U-vorm, waarbij er nooit meer dan 2 van dezelfde kleur naast elkaar mogen staan. De 9 overgebleven toeristen worden gelijk verdeeld over de drie eerste bronnenvelden bij de stadspoorten, binnen de muren. Elke speler krijgt 1200 dirham startkapitaal, en kiest een spelnaam (Ali, Omar, Anfa of Leila) en krijgt de bijbehorende uithangbordjes. De biedsteen wordt naast het bord gelegd.

Acties
Een speler mag kiezen uit sets van twee acties:
- een groep toeristen verplaatsen en dan een winkeltje veilen
- twee winkeltjes veilen
- tweemaal een groep toeristen verplaatsen
Een speler mag dus niet eerst een winkel veilen, en dan toeristen verplaatsen. En in de eerste ronde mogen er alleen maar winkels geveild worden.

Winkel veilen
De speler die aan de beurt is pakt de biedsteen, en legt die in een van de kraampjes. Het startbod dat hij moet uitbrengen is 100 dirham. De volgende speler mag nu meer gaan bieden of passen. Dit gaat zo door totdat alle spelers gepast hebben. Diegene met het hoogste bod krijgt de kraam. Is dat iemand anders dan de speler die het kraampje ter veiling had aangeboden, dan krijgt de eerste bieder provisie (100 dirham als de winkel voor 500 of minder is geveild, en 200 als de winkel meer dan 500 heeft opgebracht. De speler die de winkel in bezit heeft betaald het geld aan de bank (en eventueel een gedeelte aan de eerste bieder, indien dat van toepassing is). Vervolgens wordt de biedsteen in de geveilde kraam vervangen door het uithangbord van de winnende speler.

Toeristen verplaatsen
Een groep toeristen mag van bron naar bron verplaatst worden. Wordt er een groep naar een bron geschoven waar al toeristen zitten, dan versmelten de twee groepen, en worden vanaf dan als 1 groep beschouwd. Indien er toeristen langs winkels van hun voorkeur lopen, en de winkel is bemand, dan lopen de toeristen er naar binnen. Rode toeristen lopen dus rode bemande winkels binnen, blauwe toeristen lopen de blauwe bemande kramen binnen, etc. Voor elke toerist die een speler in z'n winkel weet te krijgen, krijgt hij dirhams. De eerste toerist levert 100 dirham op, de tweede 200, de derde 300, de vierde 400, en de vijfde, zesde of nog meer levert elk 500 dirham op. Zijn de toeristen binnengekomen met een andere speler dan degene van wie de kraam is, dan krijgt deze provisie (die wordt afgetrokken van het bedrag dat de winkeleigenaar krijgt): als de eigenaar 300 of minder verdient, dan bedraagt de provisie 50, en bij een hoger bedrag is dat 100 dirham provisie.

Beurt eindigen
Aan het einde van de beurt wordt gekeken of er op de drie startbronvelden nog toeristen staan. Is dat niet het geval, dan mag de speler die aan de beurt is 2, 3 of 4 nieuwe toeristen van buiten de stadsmuren op de bron zetten. Dit mag niet willekeurig, maar ze moeten of allemaal van dehet ene uiteinde van de U-vorm genomen worden, of van het andere uiteinde, en wel precies in de volgorde zoals ze daar staan.

Speleinde
Het spel is ten einde wanneer er geen toeristen meer buiten de muren staan. Wanneer de laatste toeristen in de stad zijn gezet, heeft elke speler nog 1 beurt. Daarna worden de dirhams geteld, en de speler met de meeste dirhams is de winnaar.

Uitgebreide regels
In de doos zit ook nog een stapel souveniers. Deze souvenierkaarten (die ook dezelfde 5 verschillende kleuren hebben als de kraampjes en de touristen) worden geschud, en gedekt naast het bord gelegd. De bovenste twee souveniers worden opengedraaid. De regels van het spel zijn verder hetzelfde, met uitzondering dat als er een tourist een winkel binnengaat waarvan er een kleur bij de souveniers ligt, de winkeleigenaar het aantal dirhams op de souvenierkaart ontvangt. Ook hier geldt trouwens weer de provisieregeling op.

Verder zijn alle regels indentiek.

Mening

Moelijkheidsgraad
Eenvoudige regels; de eerste paar keren is het lastig om in te schatten hoeveel je nu op een winkel moet bieden.

Speelplezier
Een leuk spelletje voor tussendoor en zo af en toe, met een leuke mix van bieden en tactisch denken. Zo is het bijvoorbeeld een tactiek om zoveel mogelijk winkels van eenzelfde kleur in het spel te brengen en daar zelf niet op te bieden. Immers, hoe meer winkels er van een kleur zijn, hoe meer de toeristen van die kleur over de verschillende winkels verdeeld worden (en hoe minder ze dus opleveren). Ook blijkt geel een aantrakkelijke kleur. Daarvan zijn er net iets meer toeristen, en de souvenirs hebben ook gemiddeld een hogere waarde dan bij de andere kleuren.

Design en functionaliteit
Simpele maar kleurrijke graphics. Degelijk karton en hout.

EINDBEOORDELING: