Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon |
Samenvattend Beoordeling |
Talisman: The
Magical Quest Game
Talisman is een van m'n oudste spellen in m'n verzameling, en ik heb het ergens eind '80-er jaren gekocht. Het spel was toen behoorlijk vernieuwend: het combineerde een bordspel met het toen in die jaren razend populaire Dungeons & Dragons. Na de basiseditie kwamen nog een aantal uitbreidingen (waarvan ik er ook een paar heb). Talisman werd uitgegeven door Games Workshop, die het inmiddels uit publicatie heeft genomen. Het is dus niet meer in de handel te koop. Alleen op tweedehands beurzen, en op veilingsites. Het spelbord (ik beschrijf alleen het basisspel) bestaat uit 4 bordstukken, die aan elkaar gelegd moeten worden. Het resultaat is een bord met 3 ringen: buitenste ring, middelste ring en binnenste ring. Iedere speler kiest een karakter. De karakters hebben, ook wat eigenschappen betreft, veel weg van D&D karakters.
Elk karakter heeft sterke en zwakke punten en speciale eigenschappen. Deze zijn allemaal op de karakterkaartjes weergegeven. Zo heeft de Assassin een basis Strength van 3 en een Craft (toverkracht) van 3 (op de linkerrand staan die basiswaarden aangegeven). Elk karakter krijgt aan het begin ook nog 3 levens. Deze basiseigenschappen kunnen tijdens het spel verbeterd/verhoogd worden. Zijn speciale eigenschappen staan ook op het kaartje vermeld. Onder het kaartje kun je later de objecten die je verzameld (magische amuletten ed.) en de volgelingen (dieren bijvoorbeeld die je beschermen tijdens aanvallen) neerlegen. De Witch Doctor is overigens afkomstig uit een uitbreiding. De Assassin komt uit het basisspel. De bedoeling is dat je zo snel mogelijk op het midden van het bord eindigt. Meestal duurt dit wel even, want je moet eerst eens van de relatief eenvoudige buitenste ring naar de middelste zien te komen. De middelste ring is beslist geen plek waar je als beginnend karakter wilt ronddwalen. Het is een kwestie van de sterkte van je karakter goed inschatten, en goed kijken of je alle voorwerpen hebt die je nodig hebt om te overleven in die middelste ring. Je loopt over de buitenste ring heen door te dobbelen en het aantal ogen van je dobbelsteen te verzetten. De richting waarin je loopt mag je elke beurt weer opnieuw bepalen. In die buitenste ring vind je winkels (waar je spullen kunt kopen), monsters en wilde dieren die je moet bevechten en velden waar je avonturenkaartjes mag trekken. Die avonturenkaartjes kunnen je vanalles opleveren: van goud tot een aanval van een monster. Versla je het monster, dan gaat-ie weg van dat veld. Zo niet, dan blijft hij liggen totdat-ie verslagen is (door jou of door een andere speler). De buitenste ring komt op een gegeven moment flink vol te liggen met speciale kaarten en monsters. Hieronder een paar voorbeeldkaartjes: Bovendien kun je, als je dat wilt, ook jacht op je tegenspelers gaan maken en ze aanvallen. En dan is er nog je toverkracht. Met je Craft kun je toverspreuken uitspreken. Die toverspreuken zijn ook weer in de vorm van kaartjes. Wat voorbeelden van kaartjes met toverspreuken:
Het spel klinkt lastig, maar als je de dobbelregeltjes en de looprichting weet, dan wijst de rest zich vanzelf. Op alle velden en alle kaartjes staat behoorlijk goed aangegeven wat er van je wordt verwacht. Het speelt dus lekker makkelijk weg, ondanks de enorme hoeveelheid kaartjes en velden.
Moelijkheidsgraad Speelplezier Design en functionaliteit EINDBEOORDELING:
|