[ Speljournaal ]
 Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon

Index spelbeschrijvingen

Samenvattend
Positief: de boodschap van UNESCO komt goed uit de verf op een originele en leuke manier
Negatief: misschien wat minder leuk met weinig spelers

Beoordeling

Terra

[ Terra ]

Naam: Terra
Uitgever:
Days of Wonder / UNESCO
Aantal spelers: 3-6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Ontwerper: Bruno Faidutti
Tijdsduur: ongeveer 30 minuten
Prijs: ongeveer 23 € (waarvan een gedeelte naar het goede doel gaat)

Terra is een spel ontworpen door Bruno Faidutti, die ook o.a. Machiavelli ontworpen heeft. Bijzonder aan dit spel is, dat het gemaakt is in opdracht van het Barcelona Forum, in samenwerking met UNESCO. De opdracht voor Faidutti was: 'ontwerp een spel dat de belangrijkste thema's van het Forum promoot: culturele diversiteit, promotie van vrede, en duurzame ontwikkeling'. Het werd, na enkele maanden ontwikkeling, een spel dat als thema het beschermen en verbeteren van de wereld waarin we leven draagt. Het resultaat is een bijzonder spel dat inderdaad inhaakt op het thema, en...erg leuk is om te spelen!

Terra is een semi-coöperatief spel: spelers hebben een gezamelijk doel (de aarde van de ondergang redden), maar moeten tegelijkertijd ook zo veel mogelijk hun eigen belangen behartigen (zoveel mogelijk punten scoren). Als het gezamelijke doel niet wordt bereikt, verliezen alle spelers het spel. Als het gezamelijke doel wordt bereikt, dan wint de speler met het hoogste aantal punten.

Het spel zelf
Het spel bestaat uit een scorebordje, waarop met kleine gekleurde houten schijfjes (iedere speler kiest een kleur) de score wordt bijgehouden. Verder zitten er in de doos een set kaarten. Er zijn twee verschillende soorten kaarten: rampenkaarten en resolutiekaarten. De rampen- en resolutiekaarten zijn er in 3 verschillende kleuren: groen (milieu), blauw (sociaal-economisch) en geel (diplomatiek en militair). Op de rampenkaarten staan cijfers variërend van 10-16 aangegeven en de resolutiekaarten hebben de waardes 1, 2, 3, 4, 5 en 6.

De kaarten worden geschud, en afhankelijk van het aantal spelers krijgt ieder 2, 3 of 4 kaarten. De rest van de kaarten worden als gedekte stapel op tafel gelegd. Om beurten mogen spelers nu 1 kaart trekken. Als een speler een rampenkaart trekt, kunnen de spelers gezamelijk proberen om de ramp op te heffen. Alle spelers bieden om de beurt een resolutiekaart in de kleur van de rampenkaart (maar laten die nog niet zien), om bij te dragen aan het oplossen van de ramp. Als iedereen geboden heeft, worden de resolutiekaarten getoond. Is het totale aantal punten van alle resolutiekaarten gelijk of hoger, dan is de ramp opgeheven, en wordt weggelegd. Is dit niet het geval, dan blijft de ramp op tafel liggen. Alle resolutiekaarten, ongeacht of de ramp is opgeheven of niet, worden op een aflegstapel gelegd. Tijdens een biedronde kunnen er ook punten verdiend worden: 3 punten voor de speler die als eerste een resolutiekaart biedt, en 3 punten voor diegene die de hoogste resolutiekaart biedt. Die punten krijgen de spelers alleen als de ramp ook wordt succesvol wordt aangepakt. Het geniepige van de biedronde: spelers mogen ook passen!
Als een speler een rampenkaart heeft getrokken, en de biedronde is voorbij, dan moet deze speler een volgende kaart trekken. Dit gaat net zo lang door totdat de speler een resolutiekaart trekt.

De rampen die op tafel blijven liggen, kunnen alsnog opgelost worden. Spelers kunnen, nadat ze een kaart getrokken hebben, ook bijdragen aan rampen die nog uit vorige rondes op tafel liggen. Elke speler mag 1 resolutiekaart per ramp (groen bij groen etc.) spelen. Die resolutiekaarten blijven liggen totdat de ramp is opgelost. De speler die als laatste een kaart aanlegt waarmee het totaal aantal punten op de resolutiekaarten gelijk of hoger is dan de ramp, krijgt 5 punten. De ramp en de bijbehorende resolutiekaarten worden op de aflegstapel gelegd.

Er kunnen ook punten verdiend worden door aan het eind van de (eigen) beurt setjes gedekt weg te leggen. Een speler kan bijvoorbeeld 3 resolutiekaarten in dezelfde kleur met dezelfde waarde gedekt wegleggen. Bijvoorbeeld 3 groene resolutiekaarten met de waarde 2. Helemaal aan het eind van het spel zou dit nog eens extra 3x2=6 punten opleveren. Er zijn een aantal mogelijke setjes: dezelfde waarde, maar elk in een andere kleur, dezelfde kleur, maar opeenvolgende waardes (2, 3 en 4 bijvoorbeeld), of 3 kaarten met opeenvolgende waardes maar elk in een andere kleur.

Eind van het spel
Het spel is ten einde als:
- er 3 rampen in dezelfde regio van de wereld op tafel liggen die nog niet opgelost zijn
- er 4 rampen van dezelfde kleur op tafel liggen (maakt niet uit in welke regio)
- er 7 rampen over de hele wereld verspreid nog op tafel liggen
In alledrie deze gevallen verliezen ALLE spelers het spel.
Als zich geen van deze 3 situaties zich voordoet op het moment dat
alle kaarten van de trekstapel weg zijn, dan is het gezamelijk doel bereikt. Eventuele punten van setjes die spelers hebben achtergehouden, worden opgeteld bij de score, en de speler met de meeste punten wint het spel.


Mening

Moelijkheidsgraad
Simpele spelregels, die in 2 minuten uitgelegd zijn.

Speelplezier
Snel en origineel, en leerzaam maar toch leuk. Het originele zit 'm erin dat ALLE spelers het spel ook kunnen verliezen, en, als dat niet het geval is, de speler met het hoogste aantal punten het spel wint. Het blijkt toch behoorlijk moeilijk om niet gezamelijk te verliezen. Bij elke setje dat weggelegd wordt en bij elke resolutiekaart die verloren gaat in de 'biedronde' komen er dus minder resolutiekaarten in omloop om de crissisen op te lossen. Erg veel speling zit er niet in. In het deck zitten namelijk een totaal van 78 punten aan crisissen en 97 resolutiepunten. Het is een sport om te kijken hoe ver je kunt gaan met het verspelen van resolutiekaarten voor het algemene welzijn. Wel vind ik het spel persoonlijk leuker met 5 of 6 personen dan met 3 of 4.
Al dit maakt, dat de boodschap die het spel beoogt uit te dragen goed uit de verrf komt. Immers, in het echte leven blijkt het ook niet zo gemakkelijk te zijn om met verschillende landen tot oplosssingen te komen voor wereldproblemen, omdat ieder zo z'n eigen belangen heeft.

Design en functionaliteit
Prima materiaal. Doosje heeft een wat incourant langwerpig formaat.

EINDBEOORDELING: