Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon |
Samenvattend Beoordeling |
Terra
Terra is een spel ontworpen door Bruno Faidutti, die ook o.a. Machiavelli ontworpen heeft. Bijzonder aan dit spel is, dat het gemaakt is in opdracht van het Barcelona Forum, in samenwerking met UNESCO. De opdracht voor Faidutti was: 'ontwerp een spel dat de belangrijkste thema's van het Forum promoot: culturele diversiteit, promotie van vrede, en duurzame ontwikkeling'. Het werd, na enkele maanden ontwikkeling, een spel dat als thema het beschermen en verbeteren van de wereld waarin we leven draagt. Het resultaat is een bijzonder spel dat inderdaad inhaakt op het thema, en...erg leuk is om te spelen! Terra is een semi-coöperatief spel: spelers hebben een gezamelijk doel (de aarde van de ondergang redden), maar moeten tegelijkertijd ook zo veel mogelijk hun eigen belangen behartigen (zoveel mogelijk punten scoren). Als het gezamelijke doel niet wordt bereikt, verliezen alle spelers het spel. Als het gezamelijke doel wordt bereikt, dan wint de speler met het hoogste aantal punten. Het spel zelf
De kaarten worden
geschud, en afhankelijk van het aantal spelers krijgt ieder 2, 3 of
4 kaarten. De rest van de kaarten worden als gedekte stapel op tafel
gelegd. Om beurten mogen spelers nu 1 kaart trekken. Als een speler
een rampenkaart trekt, kunnen de spelers gezamelijk proberen om de ramp
op te heffen. Alle spelers bieden om de beurt een resolutiekaart in
de kleur van de rampenkaart (maar laten die nog niet zien), om bij te
dragen aan het oplossen van de ramp. Als iedereen geboden heeft, worden
de resolutiekaarten getoond. Is het totale aantal punten van alle resolutiekaarten
gelijk of hoger, dan is de ramp opgeheven, en wordt weggelegd. Is dit
niet het geval, dan blijft de ramp op tafel liggen. Alle resolutiekaarten,
ongeacht of de ramp is opgeheven of niet, worden op een aflegstapel
gelegd. Tijdens een biedronde kunnen er ook punten verdiend worden:
3 punten voor de speler die als eerste een resolutiekaart biedt, en
3 punten voor diegene die de hoogste resolutiekaart biedt. Die punten
krijgen de spelers alleen als de ramp ook wordt succesvol wordt aangepakt.
Het geniepige van de biedronde: spelers mogen ook passen! De rampen die op tafel blijven liggen, kunnen alsnog opgelost worden. Spelers kunnen, nadat ze een kaart getrokken hebben, ook bijdragen aan rampen die nog uit vorige rondes op tafel liggen. Elke speler mag 1 resolutiekaart per ramp (groen bij groen etc.) spelen. Die resolutiekaarten blijven liggen totdat de ramp is opgelost. De speler die als laatste een kaart aanlegt waarmee het totaal aantal punten op de resolutiekaarten gelijk of hoger is dan de ramp, krijgt 5 punten. De ramp en de bijbehorende resolutiekaarten worden op de aflegstapel gelegd. Er kunnen ook punten verdiend worden door aan het eind van de (eigen) beurt setjes gedekt weg te leggen. Een speler kan bijvoorbeeld 3 resolutiekaarten in dezelfde kleur met dezelfde waarde gedekt wegleggen. Bijvoorbeeld 3 groene resolutiekaarten met de waarde 2. Helemaal aan het eind van het spel zou dit nog eens extra 3x2=6 punten opleveren. Er zijn een aantal mogelijke setjes: dezelfde waarde, maar elk in een andere kleur, dezelfde kleur, maar opeenvolgende waardes (2, 3 en 4 bijvoorbeeld), of 3 kaarten met opeenvolgende waardes maar elk in een andere kleur. Eind van het
spel
Moelijkheidsgraad Speelplezier Design en functionaliteit EINDBEOORDELING:
|