Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
aparte manier van kaartjes veilen, vlot te spelen
Negatief: veilingklok is mechanisch en lijkt mij nogal
gevoelig
Beoordeling
  
Relevante links
Spelregels
(.pdf)
|
De Veilingmeesters
van Amsterdam
![[ Veilingmeesters van Amsterdam ]](../images/spellen/veilingmeesters.jpg)
|
Naam:
De Veilingmeesters van Amsterdam
Uitgever:
Jumbo (spelregels
in PDF-formaat)
Aantal spelers: 3-5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Reiner Knizia
Tijdsduur: ongeveer 90 minuten
Prijs: ongeveer 30 €
|
De Veilingmeesters
van Amsterdam speelt zich af in de Gouden Eeuw (van 1579-1666 om precies
te zijn), en de bedoeling is om zo veel mogelijk geld te vergaren met
het stichten van handelsposten, het bouwen van huizen of het verkrijgen
van een vooraanstaande positie op de goederenmarkt.
Het spelbord zelf
is opgebouwd uit 4 'gedeelten': een zone voor de goederenmarkt, een
zone voor de handelsposten, een zone voor de wijken in Amsterdam en
een tijdsspoor op de rand van het bord dat loopt van 1579 tot en met
1666). De zones voor de goederenmarkt, de handelsposten en de wijken
zijn ook weer in vieren gedeeld (resp. edelstenen/zijde/specerijen/suiker,
America's/Africa/East Indies/Far East en Grachten/Nieuwe Zijde/Oude
Zijde/Lastage). Voor elke zone geldt dat de speler met de meeste 'macht'
(de meeste handelsposten, de meeste huizen of de beste positie op de
goederenmarkt) in elk van de zones ook het meeste geld zal verdienen
tijdens de scorerondes. Ook spelers die op een tweede, derde en vierde
plaats staan in elke zones krijgen geld uitgekeerd, al is dat minder.
Verder zijn er gebeurteniskaartjes,
waar op staat wat de speler die het kaartje in bezit heeft mag doen.
Dat kan varieren van het plaatsen van een huis in een wijk van Amsterdam,
of het stichten van een handelspost, of het verplaatsen van goederen
op de goederenmarkt, of een zandloper waarmee de pion op het tijdsspoor
vooruit gaat. Op het tijdsspoor staat voor elk jaar aangegeven wat er
in dat jaar gebeurt: iedereen mag naar keuze een handelspost stichten,
of er wordt geld uitgekeerd, of iedereen verliest een huis in Amsterdam.
Niet elke gebeurtenis op het tijdsspoor is dus positief; vooral in de
laatste jaren gebeuren er nogal wat rampen!
Er zijn 2 mogelijkheden
om een actiekaartje in handen te krijgen: je bent burgemeester en je
mag gratis een kaartje naar keuze uitspelen, of je hebt het kaartje
op de veiling per afslag verkregen.
Spelbeurt
Wanneer een speler aan de beurt is, dan is hij op dat moment 'burgemeester'.
De burgemeester krijgt 3 schijven: een schijf waarop een actiekaartje
gelegd moet worden dat ongespeeld naar de aflegstapel gaat, een schijf
waarop een actiekaartje komt te liggen dat hij zelf gaat spelen en een
schijf waarop het actiekaartje voor de veilingafslag komt te liggen.
De burgemeester neemt 3 keer een actiekaartje van de gedekte stapel
met actiekaartjes. Hij trekt het eerste kaartje, en besluit wat er met
het kaartje gaat gebeuren: aflegstapel, zelf spelen of op de veiling
zetten. Pas als die keuze is gemaakt pakt hij het tweede kaartje en
neemt daar weer een besluit over. Hetzelfde geldt voor het derde kaartje.
Op elke schijf ligt nu een kaartje. Het kaartje voor de aflegstapel
wordt als eerste verwijderd; daarna speelt de burgemeester het kaartje
dat hij voor zichzelf opzij gelegd heeft en als laatste komt het veilingkaartje
aan de beurt. Alle spelers mogen nu meebieden. De veilingklok gaat lopen,
en start op 200.000 florijnen. De wijzer van de klok loopt naar beneden.
De speler die als eerste op de klok slaat (en dus het meeste geboden
heeft) mag het actiekaartje uitspelen. Als de burgemeester een zandloper
trekt tijdens het omdraaien van de actiekaartjes, dan wordt de pion
op het tijdsspoor verplaatst. Als er een speciale gebeurtenis is in
dat jaar, dan gaat die gebeurtenis meteen in werking, voordat de burgemeester
het volgende actiekaartje trekt. Wanneer alle actiekaartjes gespeeld
zijn, wordt de volgende speler burgemeester.

Winnaar is diegene
die uiteindelijk het meeste geld overhoudt aan het einde van het spel.
Mening
Moelijkheidsgraad
Niet moeilijk te begrijpen. De spelregels zijn duidelijk. In het begin
kost het wel eventjes wat tijd om te onthouden welke gebeurtenissen
er op het tijdsspoor plaatsvinden.
Speelplezier
Een leuk spel voor de hele familie. Een klein beetje geluk (bij het
trekken van de actiekaartjes), actie (de afslag van de kaartjes op de
veiling) en tactiek (proberen om in een van de zones de macht te krijgen,
of in elke zone een tweede of derde plaats zien te bemachtigen? Hoeveel
moet ik bieden voor de kaartjes op de veiling?). Kortom: er zit vanalles
in. Vervelend is wel, dat de klok niet op het bord geplaatst kan worden,
zodat alle spelers er goed bij kunnen. Met 3 personen is het niet zo'n
probleem. Met 4 of 5 mensen is er altijd wel iemand die behoorlijk moet
reiken om bij de klok te kunnen (* zie voetnoot).
Design en functionaliteit
De veilingklok: er is op andere sites al het een en ander over gezegd.
De klok is mechanisch, en, wat ik zelf eigenlijk het minst degelijk
aan de klok vind, is de vrij dunne plastic wijzer. Door aan die wijzer
te draaien moet je namelijk de klok opwinden, en dat gaat nogal stroef.
Ik zie die wijzer nog wel eens breken, bij het opwinden van de klok
(*zie voetnoot).
EINDBEOORDELING:
   
* NB: Omdat de
klok wat minder bereikbaar is bij een spel met 4 of 5 personen, en omdat
de wijzer ons nogal breekbaar leek, boodt een vriend van ons aan om
een nieuwe klok voor ons te maken. Het uiteindelijk resultaat is een
elektronische klok, met wijzer, waarbij spelers ieder een eigen knop
krijgen om de klok te stoppen. Je zou dan zelfs kunnen afspreken, dat
de knop onder tafel gehouden wordt, zodat andere spelers niet zien/merken
wanneer je van plan bent de knop in te drukken (er zitten namelijk altijd
spelers bij met een enorm snel reactievermogen, zodat de minder snellen
altijd bot vangen). De nieuwe veilingklok is
inmiddels klaar.
|