Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
uitdagend spel, dat speltechnisch uitstekend in elkaar zit en qua sfeer
en uitvoering ook fantastisch is
Negatief: veel regels, die ook soms wat chaotisch en onoverzichtelijk
aandoen. De functionaliteit laat een beetje te wensen over: de kleuren
van de gebieden op het bord zijn niet al te duidelijk en de diverse
legers zijn moeilijk uit elkaar te houden doordat de kleur van de miniaturen
niet goed gekozen is
Beoordeling
    
|
War of the Ring:
epische veldslagen in Midden-Aarde
![[ War of the Ring ]](../images/spellen/warofthering1.jpg) |
Naam:
War of the Ring: epische veldslagen in Midden-Aarde
Uitgever:
Phalanx Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Ontwerpers: R. di Meglio, F. Nepitello, M.Maggi
Tijdsduur: minimaal 3 uur
Prijs: ongeveer 50 € |
De ondertitel van
War of the Ring zegt het al: in dit spel boots je de epische
veldslagen in Midden-Aarde na. Het best speelt het spel toch met 2 spelers,
waarbij de ene speler de Vrije Lieden (zowel de legers als ook het Reisgezelschap;
ook wel Lichte kant genoemd) aanstuurt en de andere de legers van Sauron.
De speler die de Vrije lieden controleert probeert de Ring in de Doemberg
te gooien voordat dat Duistere kant Midden-Aarde heeft veroverd of het
Reisgezelschap een Corruptieniveau van 12 of meer heeft. Ook kan de
Lichte speler als winnaar naar voren komen met een militaire overwinning
(maar dat is een stuk lastiger en komt dan ook niet zo vaak voor).
Bij het spel zitten
2 varianten van de spelregels. Een ervan is een 'light' versie met versimpelde
regels en de andere versie is een uitgebreide, met alle toeters en bellen.
Zelf heb ik de verkorte versie nooit gespeeld, vooral omdat iedereen
het me afraadde. Waarom, dat weet ik ook niet (nooit geprobeerd namelijk),
maar het advies kwam van spelers die ik hoog in het vaandel heb staan,
en ik heb die raad niet in de wind geslagen. Vandaar dat deze review
geschreven is voor de uitgebreide versie.
Het spel zelf is
een flinke kluif: veel regels. Heel veel regels, vooral door de enorme
hoeveelheid details. Het voert dan ook veel te ver om een uitgebreide
spelbeschrijving te geven, en ik beperk me dan ook enkel tot de hoofdlijnen.
Ook ga ik van 2 spelers uit; de regels voor 3 of 4 spelers vind ik een
beetje 'gezocht'. Eigenlijk vind ik het een spel voor 2 spelers, en
niet zo geschikt voor 3 of 4.
Spelopzet en
globale lijnen
Beide spelers kiezen een kant. Het (zeer grote) speelbord wordt op tafel
gelegd. Zowel de Lichte als Duistere speler krijgt 2 stapels actiekaarten
(1 stapel karakterkaarten en 1 stapel strategiekaarten). Deze worden
geschud en verdekt op het bord gelegd, als trekstapel. Elke speler trekt
meteen 1 kaart van elk van zijn 2 stapels. De legers worden opgesteld
zoals in het regelboek staat beschreven. Ook de Bondgenotenkaarten komen
op het bord te liggen, met Gandalf bovenop. De miniatuur van het Reisgezelschap
komt op het startpunt Rivendel te staan. De grijze jachttegels worden
geschud en verdekt naast het bord gelegd. De rode jachttegels van de
Duistere kant en de blauwe van de Lichte kant kunnen later in het spel
gebracht worden door middel van actiekaarten. Verder is er een politiek
spoor, waarop wordt bijgehouden welke naties in oorlog zijn, of hoe
dicht ze tegen oorlog aanzitten. Elke natie heeft zijn eigen fiche en
die worden op het politieke spoor gelegd zoals beschreven in de handleiding.
Dan is er het progressiespoor, waarop de Corruptie van het Reisgezelschap
wordt bijgehouden, en of het Gezelschap ontdekt is of niet. Tevens krijgen
de spelers actiedobbelstenen (7 rode voor de Duistere speler en 4 blauwe
voor de Lichte speler). Het aantal dobbelstenen kan in de loop van het
spel vergroot worden. Zo kan de Lichte speler bijvoorbeeld 1 extra actiedobbelsteen
krijgen voor het inzetten van Aragorn, en nog 1 voor het inzetten van
Gandalf de Witte.


Spelverloop
Een ronde kent 6 fasen:
Fase 1: beide spelers trekken 2 kaarten, 1
van elke stapel. Heeft een speler meer dan 6 kaarten aan het eind van
de ronde, dan moet hij het teveel afleggen.
Fase 2: het Reisgezelschap mag bekend maken
waar ze zitten. Dit kan soms gunstig zijn, zeker als het reisgezelschap
hiermee legers van de Vrije Lieden in oorlog kan brengen. Zolang een
natie namelijk niet in oorlog is, kunnen de legers van de desbetreffende
natie niet gestuurd worden.
Fase 3: de Duistere speler mag actiedobbelstenen
inzetten om straks te gaan jagen op het Reisgezelschap. De dobbelstenen
die hij niet heeft ingezet worden in Fase 4 gebruikt.
Fase 4: beide spelers gooien hun (overgebleven)
actiedobbelstenen.
Fase 5: de acties worden uitgevoerd. Op de
dobbelstenen staan symbolen. Sommige symbolen geven het recht om een
kaart te trekken, of geven het recht om legers te versterken of met
legers aan te vallen, of het recht om een van de actiekaarten te spelen,
of het recht om het Reisgezelschap te verplaatsen enz. Om beurten spelen
de spelers 1 actiedobbelsteen weg. Als een speler minder actiedobbelstenen
heeft dan de tegenstander mag hij een beurt passen.
Fase 6: er wordt gekeken of een van de spelers
aan de overwinningsvoorwaarden voldoet. Zo niet, dan begint een nieuwe
ronde.

Gebieden
aanvallen
Door middel van actiekaarten en/of actiedobbelstenen kunnen gebieden
van de tegenstander aangevallen worden. Het gevecht wordt uitgevochten
door middel van genummerde dobbelstenen. Het aantal gevechtsdobbelstenen
is afhankelijk van het aantal legers. Het maximale aantal is altijd
5. Elke 5 en 6 is raak. Zowel aanvaller als verdediger mogen dobbelen.
Hebben de spelers nog leiders in het gebied staan, dan mag er voor elke
leider 1 dobbelsteen naar keuze opnieuw geworpen worden. Voor elke treffer
wordt er een eenheid van de tegenstander het bord gehaald. Wel zijn
er mogelijkheden om de worp te beinvloeden. Zo geeft een fort bescherming
aan de verdediger (en zijn alleen worpen met een 6 een treffer), of
kan er met kaarten en karakters ook het een en ander worden gedaan.
De jacht
Dan is er nog de
jacht. Die wordt ontketend zodra het Reisgezelschap in fase 5 vooruit
wordt gezet. De Duistere speler neemt zoveel gevechtsdobbelstenen (de
genummerde dobbelstenen) als dat er actiedobbelstenen in het Jachtvak
liggen, met een maximum van 5. De Duistere speler werpt de gevechtsdobbelstenen.
Elke 6 is een treffer. Als er al 1 actiedobbelsteen van de Lichte speler
in het Jachtvak ligt: elke 5 of 6 zijn treffers. Liggen er al 2 actiedobbelstenen:
4, 5 en 6 zijn treffers. Voor elke loopactie moet de Lichte speler namelijk
1 van z'n dobbelstenen in het jachtvak leggen. Hoe meer je in een enkele
ronde loopt, hoe groter je de kans op een treffer maakt voor de tegenpartij.
Is er een treffer, dan wordt er een jachttegel omgedraaid.

Op de jachttegel
staat aangegeven welke gevolgen de jacht heeft. Zo kan het Gezelschap
er bijvoorbeeld 3, 2 of 1 Corruptie bij krijgen (of, om de klap op te
vangen, een Reisgenoot opofferen). Of het Gezelschap wordt ontdekt en
moet aangeven waar het zich in Midden-Aarde bevindt. Vooral dat laatste
is erg vervelend want zo kan het Gezelschap midden in vijandig gebied
opduiken en kwetsbaar zijn. En bovendien kan het gezelschap pas weer
gaan lopen als het weer 'verborgen' is.
Einde van het
spel
Het spel is ten einde wanneer de Lichte speler de Ring in de Doemberg
heeft gegooid, zonder dat ze 12 of meer Corruptie hebben opgelopen,
of voordat de Duistere speler 10 overwinningspunten heeft. Die overwinningspunten
komen overigens van het 'militair' veroveren van steden, dorpen en forten.
De Lichte speler kan ook winnen als hij 4 overwinningspunten heeft,
maar de Vrije Lieden zijn militair nu eenmaal niet zo sterk (net als
in het boek); een militaire overwinning voor de Vrije Lieden blijkt
in de praktijk dan ook lastig.
Mening
Moelijkheidsgraad
Zoals als eerder gezegd: de regels zijn fors en dat maakt het spel geen
gemakkelijke kost. Ook de speelduur is fiks. Reken op minimaal 6 uur
als je het voor de eerste keer speelt en de regels nog niet kent. Het
is ook aan te raden om FAQs uit te printen, of verkorte regels als je
ze kunt vinden. Zelf heb ik de Nederlandstalige versie van het spel,
en heb zelf 'verkorte
regels' geschreven, voor eigen gebruik. Deze verkorte regels zijn
ook niet compleet, maar voor ons voldoen ze prima. Ik heb ze hier ter
download staan; misschien dat anderen er ook wat aan hebben.
Kennen beide spelers het spel goed, dan moet je nog steeds uitgaan van
een speeltijd van minimaal zo'n 3 uur. Het uitsorteren en het opstellen
van de legers alleen al kan zo'n kwartier of langer in beslag nemen.
Speelplezier
Toch. Ondanks de lengte en het regelboekwerk speelt het spel erg soepel
als je het eenmaal kent.Het is allemaal wel logisch. Iets dat je niet
zou verwachten met zulke gedetailleerde regels. Speltechnisch zit het
knap en gebalanceerd in elkaar. Het is bovendien spannend en er zijn
elke ronde legio mogelijkheden om dichter bij een overwinning te komen,
voor beide spelers. Ik vind het een heerlijk spel, al moet je er wel
flink wat tijd voor uittrekken.
Wat betreft strategie: het is aan te raden om, als je de Vrije Lieden
speelt, de eerste paar keer te gaan voor een overwinning door de Ring
in de Doemberg te gooien. Een militaire overwinning halen is namelijk
erg moeilijk. Zeker als je de Vrije Lieden speelt, moet je het spel
de eerste (paar) keer(en) niet spelen alsof het Risk of iets
dergelijks is, want dan kom je al vrij snel in de problemen. Net als
in het boek zit 'm de kracht van de Vrije Lieden niet in militie, en
moet Sauron het juist hebben van militaire kwantiteit. Dit is dan ook
de hoofdreden waarom ik War of the Ring persoonlijk niet als
'wargame' zou willen classificeren.
Design en functionaliteit
Hier een punt van kritiek, en dat is namelijk de kleurstelling. De kleuren
van de gebieden van de naties op het bord zijn niet al te duidelijk
en de diverse legers van de verschillende naties zijn ook nog eens moeilijk
uit elkaar te houden doordat de kleur van de miniaturen niet goed gekozen
is. Zo zijn alle naties van de Vrije Lieden blauw, terwijl hun thuisgebieden
op de kaart hun eigen verschillende kleuren hebben (donkerblauw voor
Gondor, donkergroen voor Rohan, bruin voor de dwergen, etc.). Vooral
de legers van Gondor en Rohan lijken akelig veel op elkaar. Hetzelfde
geldt ook voor de Duistere legers; ook daar hebben de naties verschillende
kleuren. Daar komt dan nog eens bij dat de Leider-miniaturen voor beide
kanten grijs zijn! En dat maakt het onoverzichtelijk.
Miniaturen
verven
De oplossing voor het kleurprobleem is simpel. Verf de miniaturen. Dat
kan vrij snel en simpel:
1. was de miniaturen goed met zeep, was ze na in schoon water en laat
ze goed drogen
2. plak de miniaturen met posterbuddies vast op een stuk karton
3. pak een spraybus acrylverf (donkerblauw voor Gondor, donkergroen
voor Rohan, enz.), en spuiten maar
Het verven van de legers is zeker geen overbodige luxe.
EINDBEOORDELING:
    
|