Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
chaotisch, veel mogelijkheden je tegenstanders dwars te zitten
Negatief: matige geluksfactor, misschien is voor sommigen
het spelmechanisme wat te kunstmatig
Beoordeling
|
Wongar
|
Naam:
Wongar
Uitgever: Goldsieber
Spiele
Aantal spelers: 3-5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Ontwerper: Alan Moon en Richard Borg
Tijdsduur: 45 minuten tot 1,5 uur
Prijs: ongeveer 31 € (er is geen Nederlandstalige uitgave
van dit spel; slechts in speciaalzaken te koop of te kopen/bestellen
in het buitenland)
|
Wongar heeft een
aboriginal-thema. Toch doet het behoorlijk abstract aan. De bedoeling
van het spel is om zoveel mogelijk invloed te verkrijgen in de 10 gebieden
op het bord. Tijdens het houden van rituelen kun je, met je invloed
in dat gebied, punten vergaren. Het spel valt uit elkaar in twee stukken:
een reguliere spelbeurt en rituelen, die een speciaal onderdeel zijn
van een regulier spelbeurt.
Begin van het
spel
Iedere speler kiest een kleur. In elke kleur zijn er drie verschillende
soorten kralen: schijven, cylinders en kubussen. Aan het begin van het
spel levert elke speler 4 van elke soort in, die vervolgens in het opbergzakje
worden geschud en (willekeurig) over de 10 gebieden worden verdeeld.
Ook krijgt elke speler 2 ritueelkaarten. In elk gebied wordt ook nog
een stapeltje kaarten (15 gebiedskaartenkaarten; voor elk gebied dezelfde)
gelegd. De gebiedskaarten worden gedekt neergelegd, en alleen de bovenste
kaart van de stapel wordt omgedraaid zodat die zichtbaar is. De gebiedskaarten
geven de acties weer, die je kunt uitvoeren. Zo zijn er 3 gebiedskaarten
waarmee je cylinders op het bord kunt bijplaatsen, 2 kaarten om kubussen
bij te plaatsen en 1 om schijven bij te plaatsen. Als je een dergelijke
kaart trekt, dan moet je in ieder geval 1 van de kralen in het gebied
leggen waar je het kaartje gepakt hebt, en verder mag je 1) nog twee
van dezelfde kralen in (een) gebied(en) naar keuze leggen, of 2) een
kraal in een gebied naar keuze leggen en een ritueelkaart pakken of
3) 2 ritueelkaarten pakken. Verder zitten er nog de volgende kaarten
in de stapel van 15:
- 1 kaart waarmee
je 4 ritueelkaarten mag nemen
- 1 kaart waarmee
je 3 kralen (wel van dezelfde soort!) naar keuze op het bord mag bijplaatsen
- 2 schorpioenkaarten
- 2 voorouderkaarten,
waarmee je de voorouder in bezit krijgt en de voorouder op het bord
1 gebied mag verplaatsen om een ritueel te starten
- 2 stamoudste
kaarten, waarmee je de stamoudste in bezit krijgt en de stamoudste
op het bord 1 of 2 gebieden mag verplaatsen om een ritueel te starten
- 1 kaart met voorouder
en stamoudste, waarmee je de stamoudste en de voorouder in bezit krijgt
en een ritueel start in het gebied waar je de actiekaart gekozen hebt
|
Geloot wordt
verder, wie begint met het houten stamoudste-figuur en wie het
houten voorouder-figuur krijgt. Wie in het bezit is van de stamoudste-figuur,
heeft recht op een gratis ritueelkaart aan het begin van elke
beurt. Degene die de voorouder in bezit heeft, mag/moet die beurt
beginnen. Verder is er nog een houten boomerang, die de beginspeler
aan het begin van de beurt krijgt. De houten stamoudste- en voorouder-figuren
worden in 2 gebieden op de in de handleiding aangegeven startpositie
op het bord geplaatst.
|
De stapel ritueelkaarten
wordt gedekt op de tafel neergelegd. In de stapel zitten 14 schijfkaarten,
12 kubuskaarten, 10 cylinderkaarten, 2 'dubbele actie'-kaarten en 2
schorpioenkaarten. Met de schijf-, cylinder- en kubuskaarten kun je
tijdens een ritueel 1 van de op de kaart aangegeven kralen uit een aangrenzend
gebied in het gebied schuiven waar het ritueel wordt gehouden, of een
kraal van de op de kaart aangegeven vorm van je tegenstander van het
bord verwijderen. Met de 'dubbele actie'-kaart mag je 1 actie tweemaal
uitvoeren (2 maal een kubus van een tegenstander van het bord verwijderen,
2 maal een cylinder van een tegenstander verwijderen, 2 maal een cylinder
van jezelf uit een naburig gebied inschuiven, etc. De regel is: je mag
niet twee keer een verschillende vorm verwijderen of inschuiven. Wel
mag je dezelfde vorm van verschillende tegenstanders verwijderen, of
dezelfde vorm uit twee verschillende naburige gebieden inschuiven).
Een speciale betekenis
heeft de houten schorpioen, die aan het begin van het spel onderaan
het schorpioenspoor wordt gezet: de speler die een schorpioenkaart trekt
(in elke stapel gebiedskaarten zitten er 2, maar ook in de stapel ritueelkaarten
zitten er twee) moet de schorpioen 1 vakje omhoog verplaatsen op het
schorpioenspoor en zijn telsteen evenveel plaatsen acheruit zetten als
dat er spelers achter hem staan. Dit houdt in dat diegene die achter
staat in score geen last heeft van schorpioenkaarten, maar wel de speler
die vooraan staat in puntenaantal. Als de schorpioen bovenaan het schorpioenspoor
is gekomen, dan wordt die ronde nog afgewerkt en is het spel ten einde.
Spelronde
De spelronde gaat als volgt:
- De speler met
de stamoudste in bezit krijgt een ritueelkaart (en controleert of
het een schorpioen is; is het een schorpioenkaart, dan verzet hij
de schorpioen op het spoor en kijkt of het strafpunten oplevert)
- De speler met
de voorouder in bezit krijgt de boomerang, en begint de beurt. Had
dezelfde speler de boomerang en de voorouder al, dan gaan die beiden
(kloksgewijs) naar de volgende speler
- De speler met
de boomerang in bezit begint de beurt en draait in de gebieden waar
geen gebiedskaart meer open ligt, de bovenste kaart om (NB: In de
allereerste beurt zijn alle gebieden al ontsloten). Bij elke schorpioen
die de speler draait wordt de schorpioen omhoog geschoven langs het
schorpioenspoor en wordt gekeken of de speler strafpunten krijgt
- Vervolgens kiest
de beginspeler een gebiedskaart en voert de actie op de gebiedskaart
uit (zie 'Rituelen uitvoeren' voor de handelingen tijdens een ritueel)
- De volgende speler
is aan de beurt met het kiezen van een gebiedskaart. Dit gaat net
zo lang door tot alle spelers een gebiedskaart hebben getrokken
Rituelen uitvoeren
Als de speler een gebiedskaart met de stamoudste, de voorouder, of beiden
heeft getrokken dan is het verloop als volgt:
- De speler krijgt
de houten figuur die op de gebiedskaart staat (stamoudste, voorouder,
of beiden)
- De speler verzet
de houten figuur op het bord volgens de regels (stamoudste 1 of 2
gebieden verplaatsen, voorouder 1 gebied verplaatsen of beide figuren
op het gebied zetten waar de kaart getrokken is)
- De speler die
de actiekaart heeft getrokken mag nu beginnen met het spelen van 1
ritueelkaart en de actie die aan de kaart verbonden is uitvoeren
- Vervolgens wordt
gekeken welke spelers nog meer in dat gebied aanwezig zijn. Kloksgewijs
mogen die nu ook elk een ritueelkaart spelen.
- Ritueelkaarten
worden gespeeld totdat alle spelers gepast hebben
- De kralen
worden geteld. De speler met de meeste kralen in elke soort
krijgt nu punten. Het aantal punten is afhankelijk van welk soort
ritueel er is gespeeld (voorouder, stamoudste, of beiden) en is ook
afhankelijk van waar de schorpioen zich op het spoor bevindt. Hoe
hoger de schorpioen staat (en hoe verder in het spel) hoe meer punten
je krijgt. Is de voorouder bij het ritueel betrokken, dan krijgt de
speler 4 punten (of 5 of 7, afhankelijk van waar de schorpioen zich
bevindt) voor elke kralensoort waarin hij de meerderheid heeft. Is
de stamoudste erbij betrokken, dan levert dat 3 punten (of 4 of 6,
afhankelijk van de positie van de schorpioen) voor elke meerderheid
in elke kraalsoort op. Zijn zowel de stamoudste als ook de voorouder
betrokken in het ritueel, dan is dat slechts 2 (of 3, of 5) punten.
Tot slot
Spelers bewaren hun getrokken gebiedskaarten. Aan het eind van het spel
worden de gebiedskaarten met de schijven, de cylinders en de kubussen
uit de eigen stapel gehaald en geteld. Degene die de meeste cylinder-gebiedskaarten
heeft krijgt nog eens 8 punten, en dat zelfde geldt voor diegene die
de meeste kubus-kaarten en de meeste schijfkaarten heeft.
Mening
Moelijkheidsgraad
De regels van het spel zijn matig complex, maar na keertje spelen valt
het allemaal nogal mee. Zeker geen familiespel. Meer voor de liefhebber
van wat complexere spellen zoals Eufraat & Tigris, Java en Torres.
Speelplezier
De eerste keer dat we het spel speelden kwam het nogal chaotisch over:
het geschuif met de houten figuren, het geschuif met kralen, en dan
ook nog je gebiedskaarten en ritueelkaarten in de gaten houden. De tactiek
was totaal niet duidelijk. Tegen het eind van het spel begon het wat
te dagen, en het spel verliep de tweede keer dat we het speelden dan
ook een stuk soepeler. Dan blijkt pas hoe divers het spel is, en dat
je verschillende tactieken kunt volgen om de overwinning te behalen.
Je kunt bijvoorbeeld proberen om in 2 gebieden heel sterk te maken en
vervolgens de houten figuren tussen deze twee sterke gebieden heen en
weer te schuiven om op die manier gemakkelijk rituelen te kunnen winnen.
Of je kunt je concentreren op een bepaald soort kraal, als je veel van
die kraalsoort tussen je ritueelkaarten hebt zitten, zodat je bij elk
ritueel 'een graantje meepikt' met 1 kraalsoort. Een aanvullende tactiek
hierop is dan ook om van die kraalsoort dan ook gebiedskaarten te sparen,
zodat je aan het eind van het spel nog eens 8 punten extra krijgt. Of
het je lukt met een bepaalde tactiek is gedeeltelijk een kwestie van
geluk (uit welke gebiedskaarten mag je kiezen en passen die in jouw
strategie?, welke ritueelkaarten trek je?) en ook afhankelijk van je
tegenspelers die je erg dwars kunnen gaan zitten. Toch valt er nog behoorlijk
wat te sturen, met een beetje denk- en rekenwerk. Verder maakt die geluksfactor
dat het spel wel spannend blijft. Al een aantal keren dat we het spel
speelden veranderde 'een hopeloze zaak' in een overwinning. De scores
kunnen wel eens jojo-en, en voor diegenen die daar niet van houden zal
dit nooit een favoriet spel worden.
Design en functionaliteit
Het ontwerp is apart en het doet een beetje 'new age'-achtig aan. Abstracte
vormen en bijzonder kleurrijk. De eerste keer dat we de doos openmaakten
vroegen we ons af wat nu de voorkant en de achterkant van de kaartjes
was. Maar dat wordt al snel duidelijk. Als je het spel openklapt in
het gezelschap van anderen, die het spel niet kennen, trekt het gegarandeerd
de aandacht :-)
EINDBEOORDELING:
|